Læsetid: 3 min.

Det sociale av

Der er symbolsk vold i klassesystemet, psykisk terror i hjemmet, bæltesmæk i skolen og grov bandevold på gaden i Peter Mullans portræt af en hårdt prøvet mønsterbryder i 70’ernes Glasgow. ’NEDS’ er idéovermættet og langstrakt nedtursrealisme om social arv, der gør ondt
1. december 2011

Der er simpelthen så mange TÆSK i skotske Peter Mullans NEDS — et socialrealistisk coming of age-drama, som man bliver ubehageligt tilpas over, fordi vold og uretfærdighed i er tungt at se på. Titlen er et akronym for Non Educated Delinquents: uuddannede forbrydere, og det er det sociale brændemærke, som filmens hovedperson mærker på egen krop: Det sociale av. Igen og igen. Og igen og igen. Til sidst føles den som en for lang bilrejse med for mange bump på vejen.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Dataloger og spøgelser,
( eller bare: ironiserende parafraser over lægfolks eller romantikeres eller materialisters,
så ofte udtrykte fordomme om dem ):

Kønne og lysende og smukke og virkelige
kan biologernes, ingeniørernes, datalogernes, fysikernes, kemikernes og matematikernes,
søgerier,
udi indenfor fagområderne, at nå:
de uendelige og evindelige og fulde og virkelige
køn og lys og smukke;
tænkeligt burde de oftere søge, også de,
også udenfor fagområderne;
tænkeligt burde de næppe ofte søge
videre end det mennesker muligt nålige,
tænkeligt burde de næppe ofte
gå videre end det nødvendige
for praktiske behovs opfyldelse