
Forlaget Batzer & Co. følger i hælene på så mange gode norske forfattere for at præsentere dem i dansk version. Nogle er så produktive, at flere års forsinkelse er uundgåelig som nu i tilfældet Tore Renberg, succesforfatter, der går tæt på sit eget liv i romaner, som han også selv omsætter til film — i hvert fald to af dem. Vi har dem på dansk, Mig og Yngve,og nu den allerede tre år gamle Charlotte Isabel Hansen.De er fortsættelser af Kompagni Orheim,der indledte fortællingen om drengen, ungersvenden Jarle Klepp og hans vej ind i voksenlivet. Og på norsk foreligger allerede endnu to bind i serien.
Altså en udviklingshistorie med rigelig lokalkolorit fra Stavanger og Bergen og masser af referencer til tidstypisk musik, mode, livsstil, verdensbegivenheder i 1997, hvor handlingen udspilles. Titelpersonen, den kun syvårige Charlotte Isabel Hansens bevidsthed domineres således af prinsesse Dianas mediedækkede død og begravelse.
Studenterliv
Pigen dukker pludselig op i Bergen til forstyrrelse af den litteraturstuderende Jarles indeklemte og akademisk selvoptagne liv. Hun præsenteres som en ukendt og hemmeligholdt frugt af et omtåget engangsknald efter en studenterfest. Nu står hun der i lufthavnen, sendt af sin mor, der trænger til en uges ferie i Syden og har krævet, at han omsider tager en tørn som far til deres fælles barn.
Chokeret går han i gang med den uvante rolle, som med ét omkalfatrer hans studentikose tilværelse. Hans arbejdsværelse med plakatportrættet af hans yndlingsfilosof Adorno omdannes til børneværelse med Spice Girls på væggen som markant tegnsignal. De franske semiotikere, hans speciale om Marcel Proust, 'Den proustske onomatologi', og hans venten på, om en boganmeldelse bliver optaget i prestigeavisen Morgenbladet, træder ganske i baggrunden for det opvakte pigebarns spontane og elementære forslugenhed på det nære liv og krav om underholdning. Benovet er han over sin nye rolle. Hans koldblodige forhold til den sofistikerede skønhed Herdis Snartemo, hvis lår og hofter han ellers udforsker med detaljeret beskrevet sagkundskab og erfaring, ændres dramatisk, da hun samtidig slår sig sammen med hans beundrede vejleder, en svensk, karismatisk litteraturprofessor.
Det er en ganske satirisk portrættegning af den kronragede og sortklædte student Jarle som en blæret, selvhævdende opkomling og arrogant charmør, der tiltror sig at have alle karrieremuligheder i erotik og fag. Han bliver ironisk udleveret, men alligevel i et tæt og solidarisk tonefald, for det er også en moralsk og efterhånden slemt sentimental historie. Kortene er nærmest givet på forhånd ved denne konfrontation med et afkom, der viser ham vej fra hovmod og ind i en mere ægte og følelsesenkel livsværdi.
Vi trøster os
Fortælleren kan flytte fokus til andre personer, blandt andet for at få fortalt Anette Hansens historie. Hun er slet ikke er taget til Syden, men ligger i skilsmisse, og nu dukker hun op, hvorefter alle dramaets personer samles op i en kehraus af en karnevalsagtig børnefødselsdag og en åben slutning.
Elegant komponeret er romanen, vittig og sproglivlig med fine symbolsansninger, underholdende i tempo gennem det satirisk optegnede universitetsliv med Jarle som en Erasmus Montanus mellem lige så geniale og snobbistiske kammerater i selveste Ludvig Holbergs fødeby. Men vi trøster os. Han skal nok ændre sig og måske blive forfatter.