Læsetid: 1 min.

The Bengali Detective

At Rajesh Jis liv snart bliver forvandlet til spillefilm, forstår man godt efter at have set dokumentarfilmen om den indiske privatdetektiv
10. november 2011

At Rajesh Jis liv snart bliver forvandlet til spillefilm, forstår man godt efter at have set dokumentarfilmen om den indiske privatdetektiv. The Bengali Detective følger Rajesh Ji og hans brogede skare af assistenter rundt i den kaotiske og kriminalitetsplagede storby Kolkata — tidligere kendt som Calcutta. De overvåger og afslører primært handlende, som fusker med mærkevarer. Men de tager sig også af utroskabssager og bliver hyret til at opklare et mord på tre unge mænd, som politiet tilsyneladende har henlagt. Selv om Rajesh Ji efterhånden har virket i en del år, synes han og især ikke hans assistenter at have den erfaring med eller sans for opklaringsarbejdet, man kunne forvente. Men enkelte af sagerne får de dog opklaret. Samtidig er han en både morsom og rørende hovedperson, som slås for at forsørge sin lille søn og syge kone, der er ved at miste synet og tilbringer det meste af tiden i sengen. Og så elsker han at danse. Sammen med sine assistenter melder overvægtige Rajesh Ji sig til en audition til et televiseret danseshow, og vi er med dem i øvelokalet, hvor de mere eller mindre elegant indøver deres moves. Filmen er lovlig lang i spyttet, men for det meste er den et underholdende indblik i et engageret menneskes liv — et menneske, som bevarer sit positive syn på livet, selv om han får nogle gevaldige drag over nakken. Og så fortæller filmen også om en by og et land, Indien, hvor de fattige tyer til småkriminalitet for at overleve og befolkningen ikke har den store tiltro til myndighederne og derfor opsøger privatdetektiver som Rajesh Ji.

The Bengali Detective. Instruktion: Philip Cox (Cinemateket i København)