Der brænder en ild

Det handler ikke om at købe de dyreste og på papiret bedste spillere i baseball, men om at sammensætte sit hold rigtigt i forhold til statistikken. Det mener hovedpersonerne i Bennett Millers underholdende ’Moneyball’, der er baseret på virkelige begivenheder og har Brad Pitt og Jonah Hill i hovedrollerne
Penge. Moneyball er en underholdende film, der nok har baseballverdenen som scene, men den handler primært om et menneskes ambition om at ændre et system, der ikke fungerer.

Disney Bio

15. december 2011

Selv om jeg for så vidt godt kan se attraktionen, er jeg aldrig for alvor blevet grebet af den amerikanske nationalsport, baseball. Den minder mig om en unødigt kompliceret udgave af rundbold. Men måske skyldes det i virkeligheden, at jeg ikke forstår reglerne til bunds.

Én ting har jeg dog forstået, og det er, at baseball handler lige så meget om statistik som om at slå til en bold med et bat. Statistikker over, hvor gode spillerne er til at kaste og slå til bolden, til at stjæle baser, til at gribe og løbe.

Og det er i høj grad også det, Bennett Millers Moneyballhandler om. Filmen, der er baseret på en virkelig og blot nogle få år gammel historie — og en bog af journalisten Michael Lewis — fortæller, hvordan en sportschef og en matematiker tog statistikken alvorligt og forandrede baseball — titlens ’pengebold’ — fra et spil, hvor penge til at købe de dyreste spillere hele tiden vandt, til et spil, hvor også et hold af alt andet end toptunede spillere også havde en chance.

Rigtig sammensætning

Brad Pitt spiller Oakland Athletics’ sportschef, Billy Beane, der er frustreret over, at hvor nogle af de store hold i baseball-ligaen har flere hundrede millioner at købe spillere for, så har han kun 36 millioner, og det er på ingen måde nok, hvis man gerne vil bide skeer med de store. Resultatet er en liga, der domineres af de rige klubber, som køber de bedste spillere fra de mindre klubber, og hvor det er således er penge, der styrer alt.

Men så møder Billy matematikeren Peter Brand (Jonah Hill), der ingen forstand har på baseball, men kender til tal og statistik og har udarbejdet en metode, hvor det ikke længere er pengene, men sund fornuft og den helt rigtige sammensætning af spillere, som afgør spillet. De hyrer et hold af andenrangs-spillere, som hver for sig enten er for gamle, for skadede eller for usexede til at være attraktive for de store hold, men som sammen udgør et vinderhold — i hvert fald i følge statistikken.

Stille autoritet

Alle tror, at Billy og Peter er tossede, og mange — især de garvede baseball-trænere og talentspejdere — gør hvad de kan for at modarbejde parret, som da heller ikke til at begynde med har held med deres forehavende. Men efterhånden begynder metoden at give pote, og snart bliver baseball igen et spil, som alle kan vinde, uanset om de har mange penge eller ej, og det drejer sig ikke længere om at købe de dyreste og mest synlige spillere som posterboysfor et hold. Det drejer sig om at købe de rigtige spillere, som kan komplementere hinanden.

Moneyballer skrevet af Steven Zaillian og Aaron Sorkin, der også skrev tv-serien West Wingog David Finchers The Social Network, og ligesom i dem er ærindet ikke det umiddelbare omdrejningspunkt — det være sig hhv. politik, Facebook eller baseball — men derimod maskinen og menneskene bag, hvordan de interagerer og forandrer hinanden.

Moneyballer en underholdende film, der nok har baseballverdenen som scene, men den handler primært om et menneskes ambition om at ændre et system, der ikke fungerer. Brad Pitts Billy Beane er selv tidligere baseballspiller, som kom til at lide under, at han som meget ung og utroligt talentfuld blev købt i dyre domme af et af de store hold og med det samme blev kastet ud i de store kampe og slet ikke kunne præstere.

Det er den ild, der brænder i ham, og grunden til, at han gerne vil lave om på sporten og dens fokus på at finde de helt unge og allerbedste spillere uanset konsekvenserne. Pitt giver den skråspisende og spyttende Beane en stille autoritet, som indimellem udvikler sig til et heftigt raserianfald, når tingene ikke går, som de skal. Jonah Hills Peter Brand er hans diametrale modsætning, en overvægtig talnørd, der ikke som Billy har baseball i blodet, men alligevel har en sjælden forståelse for de mekanismer, der ligger bag. Det klæder Hill, der som regel er meget mere overgearet i sine filmroller, at lægge bånd på sig selv i en fin, afdæmpet og troværdig præstation.

Humor og mennesker

Michael Lewis, der har skrevet bestselleren bag Moneyball, skrev også den succesfulde bog bag sidste års The Blind Side, som fortalte en lignende historie om at overkomme alle odds og blev til et drivende sentimentalt og uhyre populært melodrama med en stærkt spillende og siden Oscarvindende Sandra Bullock i hovedrollen. Moneyballbliver heldigvis aldrig lige så følelsesfuld, og selv om det muligvis højner ens oplevelse af Moneyball, hvis man holder af baseball, er det bestemt ingen nødvendighed for at nyde og forstå en film, som i princippet kunne foregå inden for enhver form for professionel sportsgren, hvor glæden og uforudsigeligheden er forsvundet, fordi det handler mere om penge end om selve spillet.

Midtvejs bliver Moneyballlidt for langsom — den viser en række af Oakland Athleticos sejre på stribe — men det er kun en lille indvending mod en film, der er fuld af humor, interesserer sig for sine personer og har en spændende historie at fortælle.

Moneyball. Instruktion: Bennett Miller. Manuskript: Steven Zaillian og Aaron Sorkin. Amerikansk (En række biografer landet over)

Søren Kristensen

Det lidt ligesom med vin ikke altid den dyreste der er bedst.