Læsetid: 9 min.

Julefilmen har bragt velsignet bud …

Ingen jul uden julefilm og ingen julefilm uden sjov, ballade og en hel masse følelser. Informations filmredaktør har set og genset nogle af de allerbedste — og spurgt sig for på Twitter — så han kan vejlede læserne på bedst mulige vis i at finde julefred og harmoni og anarki
Ingen jul uden julefilm og ingen julefilm uden sjov, ballade og en hel masse følelser. Informations filmredaktør har set og genset nogle af de allerbedste — og spurgt sig for på Twitter — så han kan vejlede læserne på bedst mulige vis i at finde julefred og harmoni og anarki
15. december 2011

Ingen jul uden The Nightmare Before Christmas og Muppets juleeventyr. Sådan er det hjemme hos mig. Det er de to film, mine børn og jeg skal se, hvis julefreden skal sænke sig, og vi vil være sikre på, at det nu også bliver en god jul.

Tim Burton og Henry Selicks moderne, stop motion-animerede klassiker fra 1993 og Brian Hensons — søn af muppet-mesteren Jim Henson — morsomme gendigtning fra 1992 af Charles Dickens’ berømte julehistorie fortæller nemlig ikke kun opbyggelige eventyr om at være gode mod hinanden og glade for det, man har.

Nej, de vrider også begge armen om på den traditionelle, hypersentimentale julehistorie og leger med formen og udtrykket, så det er en ren og skær fornøjelse — og en god modgift mod den rørstrømskhed og sødme, man sagtens kan få for meget af i julen.

Begge film rummer anarki og masser af fortælleglæde, og så formår de alligevel at blande al den skæg og ballade med et vist mål af den alvor og eftertænksomhed, som en god julefilm trods alt også skal rumme.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Må jeg ikke erindre om at Die Hard I (den hvori julen forekommer) set fra et ganske bestemt perspektiv nemlig europæisk er en dybt racistisk film....

Og det er den fordi skurkene er --- europæere. Overskurken er blond og hedder Hans (mener jeg?) og ligner rent faktisk en moderne udgave af en nazist, nu konvertert til et eller andet der begynder med t-lignende tilfælde. Og denne blonde overskurks håndlangere taler med engelsk, russisk og øst-europæiske accenter....

Og faktisk er det meget kedeligt efterhånden at se amerikanske film - find europæeren - og vi har skurken. Eksempel numero uno, men sikkert ikke det eneste: I Minority Report er Max von Sydow skurken.

Og sådan er det stort set hele vejen igennem...

It's a Wonderful Life toppes bestemt ikke, men af nyere avl må Elf da få en honourable mention. Will Ferrell i storform og Zooey Deschanel i julegear er en fryd for øjet.

Lasse Vogt-Nielsen

Glæder mig at der i det mindste er nogle andre som kan forstå at julen ikke kun betyder "hypersentimentale" film, og obligatorisk julekalender i samme stil, men også Tim Burtons skæve humor, Gremlins og og fordrukne julemænd... man kunne jo spørger sig selv hvad der er mest virkeligheds tro, væsner der bliver til monstre når de efter midnat har indtaget føde (evt. i form af julemad og ubesindig mængder snaps) eller at julemanden komme personligt til dig?

Jeg er dog ked af ikke at se "Hogfather", filmatisering af Terry Prachets bog, af Vadim Jean, hvor selve døden får lov til at være julemanden... hmm måske ikke så langt fra "The Nightmare Before Chirstmas"

@Karsten Aaen: Slem som den (Die Hard) er, så er det da ikke så voldsomt i forhold til andre film som der er fra samme periode. Jeg opfatter det personligt mere som en sjov sidegevinst ved at se film som ikke ligefrem er helt nye længere, at man kan lære lidt om nogle samfundstendenser ud fra dem. Ikke for at sige at man kan bedømme alle amerikaners holdning til europæere ud fra den ene film, men det var jo ikke helt unormalt for amerikanske film i 80'erne at have stereotype europæere som skurke.

@Oskar Jacobsen: Du skal nok ikke have alt for høje forventninger, husker den ikke som så god, men en dog en meget traditionel slasher :)

Til Karsten Aaen: Skurken i 'Die Hard' er Allan Rickman. Sorthåret og med sort skæg. Hans rolle hedder ganske rigtigt Hans Gruber.

Max von Sydow's rolle i 'Minority Report', Lamar Burgess, er ikke europæer. Han er fransk-canadier.

Jeg tror dine fordomme stiller sig i vejen for fakta.