Læsetid: 2 min.

Midtvejskrise og kærlighedsaffære

Med sin seneste film, ’3’, fortæller den tyske filmmager Tom Tykwer en af den slags almenmenneskelige og på én gang jordbundne og metafysiske historier, han er så god til
8. december 2011

Hanna og Simon er gået i stå. Selv om de stadig elsker hinanden efter små 20 års kæresteri og samliv, taler de forbi hinanden. De dyrker ikke længere sex og er konstant frustrerede — over sig selv og over hinanden. Det ændrer sig dog, da Hanna falder for genetikeren Adam, og Simon får konstateret testikelkræft, opereres og siden også møder og falder for selvsamme Adam.

Det lyder måske ikke særlig interessant — som en historie, man har set og hørt mange gange før. Men 3, som filmen om Hanna, Simon og Adam hedder, er instrueret af den tyske filmmager Tom Tykwer, og han er om noget mand for at give sine historier en visuel og narrativ energi og en art spirituel sanselighed, der konstant holder ens opmærksomhed fanget.

Tykwer benytter sig af alle hånde tricks — splitscreen, animation, stiliserede tableauer, suggestiv musik og lyde — og kombineret med nogle fascinerende personer og en god portion humor er 3 blevet en ujævn, men aldrig kedelig og ofte både morsom og rørende film om en midtvejskrise, der bliver til en noget usædvanlig kærlighedsaffære.

Verdensfjern

Hanna (spillet af Sofie Rois, der ikke er klassisk smuk, men har en utrolig, lidt nervøs og næsten dyrisk tiltrækningskraft) og Simon (Sebastian Schipper) er begge i begyndelsen af 40’erne; et ganske velbjærget, begavet par — hun er tv-vært og medlem af etisk råd, han bygger kunst for kunstnere. Men de synes begge at have glemt, hvordan man lever og giver sig hen til hinanden. De er simpelthen ikke længere synkrone, og det er vel ikke så usædvanligt for mennesker og par på den alder.

Hun taler i sine programmer om begær og seksualitet, men intellektualiserer alting og ved tilsyneladende ikke, hvordan man nyder. Han er verdensfjern — til tonerne af David Bowies Space Oddity — keder sig lidt og har dag-drømme om, hvordan han lader, som om han kommer, når han er i seng med hende.

Og så møder de begge Adam (Devid Striesow), der er lidt af et ciffer og forbruger af mænd og kvinder uden egentlig at knytte sig til dem. Hans lejlighed er lige så tom og anonym, som han umiddelbart selv er, men også han begynder at forandre sig i mødet med Hanna og Simon — der i øvrigt ikke ved, at de hver især har et forhold til Adam.

Jordbunden realisme

Og det er en af den slags tilfældigheder, som kun en manuskriptforfatter kan finde på, men som alligevel forekommer ganske naturlig i en film, der som 3 leger med sit visuelle, lydlige, følelsesmæssige og mentale udtryk. Tykwers værker — fra Vintersoverne og Lola til Krigeren og kejserinden og Heaven — har alle en metafysisk og poetisk dimension, der dog altid tager udgangspunkt i en eller anden form for menneskelig og emotionel realisme.

3 er ingen undtagelse, og selv om den måske er lidt lang i spyttet og ikke følger alle sine mange ideer til dørs — hvad er det lige med Simons mor? — er det en udelt fornøjelse at se en film, der som få andre giver pokker i regler og konventioner og samtidig har en universel historie om det at være menneske at fortælle.

 

 

3. Instruktion og manuskript: Tom Tykwer. Tysk (Grand og Empire i København og Øst for Paradis i Aarhus)

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Er det første gang du skal stemme til et folketingsvalg?
Vi giver alle førstegangsvælgere gratis digitalt abonnement under valget.

Tilmeld dig

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu