Læsetid: 3 min.

Glansbilleder er vigtigere end sandheder

’Sandheder om løgn & bedrag’ er en fascinerende og tankevækkende bog, der tager fat i et betændt emne, men som desværre forsømmer at inddrage de hovedanklagede — markedet og medierne
’Sandheder om løgn & bedrag’ er en fascinerende og tankevækkende bog, der tager fat i et betændt emne, men som desværre forsømmer at inddrage de hovedanklagede — markedet og medierne
13. januar 2012

Mens jeg stadig gik i skole, besøgte jeg min far, der i øvrigt engang var journalist på denne avis, på hans nye arbejdsplads, et ’kommunikationsbureau’. Og i de store kontorlokaler på Strøget i København, spekulerede jeg på, hvad det mon var for en størrelse.

Det var jeg åbenbart ikke alene om, for i receptionen stod en præsentationsfolder, der forklarede, at den vare, man solgte var perceptions, altså opfattelser. For eksempel havde en daværende offensivt krigsførende nation henvendt sig for at få udarbejdet en ’forklaringsmodel’ på invasionen. Den opgave havde man takket nej til, hvorpå kunden gik til konkurrenten med større held.

Jeg kommer i tanke om oplevelsen, mens jeg læser teolog Pernille Hornums Sandheder om løgn & bedrag, en samtalebog, hvor 16 kendte danskere taler om titlens fænomener i en tid, hvor de færreste har brug for en folder for at forstå begrebet iscenesættelse. »I arbejdsmarkedsundersøgelser læser jeg, at der er en tendens til, at vi lyver om vores erfaringer og uddannelser på vores CV. Politikere, blandt andre, ser nogle gange ud til at arbejde ud fra devisen: ’benægt, benægt, benægt’ (...). Medierne dyrker det sensationelle, hvor overdrivelsen snarere fremmer salget end forståelsen,« skriver Pernille Hornum i sit forord til bogen.

Her lægger idéhistoriker Jørgen Carlsen dejligt hårdt ud med det, han kalder samvittighedsstrukturer i et samfundsmæssigt perspektiv og argumenterer for, at vi nærmer os »et maskeradesamfund, hvor der ikke bare er tale om personlig branding, men branding i det hele taget«. Skurken er ’evalueringssygen’, der er ved at afvikle en ellers traditionel stærk dansk tillidskultur:

»Evaluering skaber faktisk et fake-samfund,« og »man går mere og mere efter show«, siger Jørgen Carlsen. Hans pointe er, at netop den virksomhedsøkonomiske tankegang sniger sig ind alle vegne, som på universiteterne, hvor skærmtække tillægges større værdi end forskningsrapporter. Konsekvensen er, at vi sætter lighedstegn mellem samfundsmæssige funktioner og personlig succes og karriere.

Løgn og sandhed

At diskutere forholdet mellem løgn og sandhed bliver ikke mindre aktuelt med den verserende debat om spindoktorers rolle. Men de 16 interviewpersoner, deriblandt filmskaber Nils Malmros, forsvarsadvokat Merethe Stagetorn og politiker Johanne Schmidt-Nielsen (EL), kommer omkring ligeså mange tilgange til begreberne, og det er vel ikke overraskende en styrke såvel som en svaghed.

Den politiske kontekst er velrepræsenteret, imens den private vinkel leveres af Julia Lahme, forfatter til bogen Sandheder fra en løgner og sexolog Joan Ørting. En interessant dynamik opstår, når førstnævnte skal forholde sig til sidstnævntes synspunkter. Joan Ørtings åbenhed om sit frie sexliv i medierne, er årsag til, at hun er med i bogen, men er ifølge Julia Lahme ufrivilligt med til at indstifte ’store sandheder’:

»Der bliver jo ikke åbenhed omkring det. Der bliver bare skabt en ny vedtagen sandhed, hvor det nærmest ikke er legalt at sige ’nej skat, jeg har ikke lyst i dag’. Julia Lahme mener, at vi har skabt en objektiv sandhed, en facitliste for det succesrige menneske, der udlever sin passion, har en ren tarm og er lykkelig hele tiden. Derfor flygter folk til indiske Asrams, hvor man kan definere sin egen sandhed.

Sandheder om løgn & bedrag byder på en enorm buffet af udsagn om utroskab, børneopdragelse, doping, venskaber, ægteskaber og, mere abstrakt, etik, filosofi, psykologi og tro og meget mere. Det er tankevækkende, når en interviewperson mindes, da Tove Ditlevsens bekendelseslitteratur var stor kunst, og en anden bemærker, hvordan ærlighed nu hører hjemme i vulgære realityshows. Desværre forstyrrer mangfoldigheden et potentielt skarpt fokus på en kultur, hvor perception er gået fra at være et fremmedord til en forudsætning for succes, og hvor glansbilleder angiveligt har mere gyldighed end sandhed.

En forbløffende mangel er imidlertid, at hverken medier eller markedskræfter er repræsenteret, særligt fordi de står ligeså meget for skud som den politiske kultur.

Når dokumentarfilminstruktør Christoffer Guldbrandsen i bogen ærg-rer sig over, at journalister ikke længere »har lyst« til at lave kritisk journalistik, er det en grov forenkling af de problemer, medierne kompromitteres af i dag. Og den står uudfordret, på trods af at Guldbrandsen nævner at hans venner, der er spindoktorer og kommunikationsfolk, »lider tit voldsomt under de hensyn, de skal tage, hvor de må give køb på ærligheden eller det, de gerne vil sige«. Hvor er interviewet med reklamemanden, spindoktoren, virksomhedslederen, chefredaktøren og kommunikationschefen? Måske i 2’eren?

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu