Kødets evindelige forvandling

Den grænseoverskridende og udfordrende instruktør David Cronenberg er kommet på museum. På en måde
26. januar 2012

»Jeg ser mennesket som en sær blanding af det fysiske og det ikkefysiske, og begge har de indflydelse på hvert eneste øjeblik i vore liv. Mine film er en form for underligt, metafysisk passion play (stykke, som handler om Jesu lidelse og død, red.).«

Ordene stammer fra den jødisk-canadiske instruktør David Cronenberg, hvis lange karriere nu fejres på Museum of the Moving Image i New York City. Her har man just taget hul på en kavalkade over 68-årige Cronenbergs foreløbige livsværk, som i sjælden grad kombinerer kroppen og intellektet, blandt andet i form af mærkværdige møder mellem kød og teknologi.

I alt vises 16 spillefilm og to kortfilm, og i en ledsagende tekst oplister museet nogle af Cronenbergs kreative virkemidler som »eksploderende hoveder, muterende kønsorganer, amokløbne parasitter og videnskabsmænd, der forvandles til insekter«. Han henvender sig med andre ord hverken til sarte sjæle eller folk, der foretrækker forudsigelige film.

Som eksempel på det tilbagevendende Cronenberg-tema, museet kalder »kampen mellem intellektets aspirationer og kødets beskidte realiteter,« kan nævnes The Fly (1986), hvor en uheldig videnskabsmand undergår en ekstrem kropslig transformation, som Cronenberg med vanlig konsekvens skildrer kvalmefremkaldende grafisk. Et andet klassisk Cronenberg-øjeblik findes i Videodrome (1983), hvor en mand udvikler en åbning i maven, som ligner en vagina og fungerer som en videoafspiller!

Sex i nødsporet

Begrundelsen for kavalkaden lyder: »Cronenbergs film er tematisk konsistente og præget af nidkær intelligens, en skarp sans for humor og en frygtløs tilgang til menneskets eksistens.«

Museum of the Moving Image nævner derudover Cronenbergs evne til elegant at veksle mellem genrefilm og kunstfilm samt film med originale manuskripter og film med litterære forlæg. Hvad sidstnævnte angår, demonstrerede Cronenberg i 1996 sin frygtløshed ved at filmatisere J.G. Ballards stærkt kontroversielle roman Crash, der handler om folk, som bliver erotisk opstemt af trafikuheld.

Mens man i enkelte af Cronenbergs tidlige film fornemmer en vis iver efter at forarge, er hans senere værker mere højstemte og mindre blodige — eller i hvert fald blodige på en mere traditionel facon. Den snedigt betitlede A History of Violence fra 2005 er eksempelvis en på overfladen enkel fortælling om en amerikansk mand, der indhentes af sin fortid, men under overfladen en langt mere kompleks fortælling om blandt andet (film)voldens væsen.

Til sommer er der dansk premiere på instruktørens nye film, A Dangerous Method, der handler om forholdet mellem Sigmund Freud og Carl Gustav Jung. Psykoanalysens fader spilles af Cronenbergs efterhånden faste hovedrolleindehaver Viggo Mortensen, hvis fysiske lighed med Freud er decideret diskret. Hvilket dog, som det utvivlsomt fremgår, langtfra er det mest besynderlige, Cronenberg gennem årene har disket op med.

David Cronenberg-kavalkaden kører frem til den 12. februar. Mere information kan findes på www.movingimage.us