Læsetid: 1 min.

Mission: Impossible — Ghost Protocol

26. januar 2012

I en tid, hvor mange filmproducere er mere optagede af at sælge produkter end at fortælle historier, er det ærgerligt, man ikke kan købe Tom Cruises udstyr i Mission: Impossible — Ghost Protocol. Kontaktlinser, der kopierer statshemmeligheder med et enkelt blik, og handsker, der kan bruges til at klatre på skyskraberen Burj Khalifa en kilometer over jorden med en uforlignelig udsigt over Dubai. Lejemorderen Sabine Moreau (Léa Seydoux) har ganske vist en Prada-taske, og special agent Ethan Hunt drikker Dos Equis. Men det fortjener han også, for endnu en umulig mission sender ham på jagt efter en vanvittig svensk videnskabsmand, der vil udløse atomkrig mellem Rusland og USA. Han spilles med subtilt doseret skurkagtighed af koparrede Michael Nyquist. Imens får Cruise følgeskab af en behageligt underspillet version af komikeren Simon Pegg og Jeremy Renner, der viser talent for at udføre stunts med humor. Selv er Cruise i sit rette element som Hunt, der nu har nye mørke familieminder. Det klæder ham og den lidt uinteressante historie. Filmens stjerne er dog ubetinget instruktør Brad Bird. Oscarvinderen bag Pixar-værker som De utrolige og Ratatouille leverer stribevis af neglebider-sekvenser, svimlende nye stunts og et stilistisk lækkert look holdt i blålige, monokrome toner. Bird låner de hæsblæsende genreklichéer et stærkt præg af animationsfilmenes legesyge. Gedigen, uprætentiøs action, fedt!

Mission: Impossible — Ghost Protocol. Instruktion: Brad Bird. Manuskript: André Nemec og Josh Applebaum. Amerikansk (Biografer i hele landet)