Symfonier i spændende føljeton

DR SymfoniOrkestret udfordrer i et flot projekt sig selv og publikum med en rejse gennem symfonier af to meget forskellige symfonikere
23. januar 2012

I meget ambitiøs stil vil DR SymfoniOrketstret i løbet af denne sæson under forskellige dirigenter spille alle Schuberts og Brahms’ symfonier. Torsdag aften var debutaften for det ambitiøse projekt med den franske dirigent Yan Pascal Tortelier som første deltager. I mellem de lange symfonier var der endda gjort plads til en ’lille’ violinkoncert, nemlig Sjostakovitjs anden violinkoncert. Man kunne kalde det et overmættet program, men i værkernes forskellighed overskyggede intet værk det andet, og i stedet var det en smagfuld udfordring til publikums koncentration og lyttekondi, der hermed må være løbet i gang til denne sæson.

Forskellige symfonikere

Mens Schubert ikke rigtig kendte noget til sin samtidige, Beethovens, symfonier endnu, men bare ville løse skoleopgaven med en pligtsymfoni, selv om al anden musik faldt ham lettere, gik Brahms rundt om den tunge Beethovenarv med lige meget skræk for som lyst til at være den nye symfoniker. Schubert skrev sin første symfoni som 16-årig, mens han stadig studerede og skrev en lang og smuk musikcollage fuld af tidens musik, mozartske forbilleder og egen ungdommelige begejstring og melodiøsitet, som en ubekymret jukebox ordnet i symfoniens satser, og som et startskud på en musikalsk karriere. Brahms ventede til han var 43 med at slippe sin første symfoni ud. På det tidspunkt havde han brygget så længe, at den første symfoni nærmest overgår resten i opdæmmet materiale. Den er så grandiøst anlagt og så fokuseret på at løfte en tradition og bringe den anstændigt videre, at man må have lov at synes, at det er for meget. Som en husmor, der i bare uro for ikke at mætte gæsterne, har lavet mad til tre selskaber på én gang. Ikke desto mindre er kraften i symfonien ubestridelig og Brahms mere end lykkedes med at bære symfonien over tærsklen til romantikkens æra.

Lidt tamt

Yan Pascal Tortelier har en lang og flot dirigentkarriere bag sig, blandt andet som chef for BBC’s Filharmoniske Orkester. Med et ret så stort korpus og vippende skuldre satte han musikken fint på plads. Schubert krævede noder, men var netop godt skuldret, mens Sjostakovitjs violinkoncert var holdt i en god tråd. Alligevel var man ikke helt fri for en vis kedsomhed ved Torteliers professionalisme, der manglede noget man kunne hænge sine ører og holde sig åndeligt vågen på. Dette gjaldt især Brahms’ store symfoni, der godt kunne have tålt, at Tortelier havde sat en større gryde over. Orkestret spillede bramfrit og til tider formidabelt, men ikke frit for at lyde en smule uinspireret. Det skal blive spændende at høre en udvikling i repertoiret.

Lille men stærk

Solisten i Sjostakovitj skulle have været den tyske stjerne Arabella Steinbacher, men på grund af et afbud fra hendes side, fik vi i stedet oplevelsen af at høre et måske større fænomen, den lille japanske Sayaka Shoji. Shoji vandt som 15-årige Paganini-konkurrencen i 1999, som første japaner nogensinde og som yngste vinder af prisen nogensinde. Violinen ligner en bratsch i hendes arme og det er ikke meget hun fylder foran et helt orkester. Alligevel viste Shoji en seriøsitet og en personlighed, der overtrumfede de fleste både unge og modne violinstjerner, der er på himlen for tiden, og hendes håndtering af et værk, hun ikke engang har på standardrepertoiret endnu, var betagende og fik folk til at lytte.

Om ikke andet må man sige, at DR’s ambitiøse projekt blev godt indviet, og at man bare kan glæde sig til mere i den spændende føljeton om, hvem der kan løfte den store arv bedst og om, hvordan de to symfonikere udvikler sig. Næste gang er allerede kommende torsdag, hvor Brahms’ 2. symfoni er på programmet.

Torsdag den 19. januar kl. 19.30. Koncerthuset. DR SymfoniOrkestret. Dirigent: Yan Pascal Tortelier. Solist: Sayaka Shijo. Schubert Symfoni nr.1, Brahms Symfoni nr 1, Sjostakovitj Violinkoncert nr. 2.