Elegant og uhyggeligt

Signe Schlichtkrulls anden roman følger gennem en central aktør en bank på dens helt store nedtur
10. februar 2012

Det fortælles om Helle Helle, at hun til sit fortrinlige værk Rødby-Puttgarden oprindelig havde tænkt sig titlen Færgen, men i samråd med sin daværende forlægger, Torben Madsen, besluttede sig for at opkalde romanen efter ruten. Det havde så den sidegevinst, at hvis folk nu skal med færgen til Tyskland og googler når de bestiller plads, får de samtidig info om hendes bog.

Et lignende kløgtigt påfund har muligvis ramt samme forlag i forbindelse med Signe Schlichtkrulls roman nummer to. Går du i de kommende uger på nettet for at søge på Krak, risikerer du at støde på en reklame for værket! Ganske rimeligt, må man sige, eftersom bogen handler om medieformidlede illusioner.

Optimistisk orakel

Ledefiguren Claus er ansat som finansanalytiker i Din Bank og har til opgave dagligt at udarbejde en kommentar til at lægge ud på nettet. ’Orakel’ skriver nogen en dag på en seddel og klistrer den på hans computer.

Allerede i samme afsnit, som er det første af mange korte, må et eller andet være gået galt for den optimistiske bank. Kollegaen Morten fratræder, eller måske er han blevet fyret. Og om nybyggeriet nede på pladsen ved siden af hovedsædet, planlagt med park og bænke og springvand, siger Morten, at dér opfører man så mausoleet. Skal banken da dø og begraves? Eller sigter han til Flemming, dens lettere maniske »karismatiske« direktør? Ved Morten noget, de andre ikke ved? Eller er han bare klarere i pæren end de?

Hvorom alting nu er, på bogens sidste side ligger udgravningen til springvandet stadig og gaber dernede. Byggeriet er stoppet, boblen er bristet, illusionerne afsløret som ren fiktion, lutter blær og bluff og blændværk, som skulle narre aktionærer og presse. Den karismatiske får et gyldent håndtryk til seks millioner, der snakkes om rekonstruktion, for skatteborgernes penge.

Til party i poolen

Vi kommer, som læseren kan forstå, tæt ind på livet af de seneste års finansskandaler og spektakulære bankkrak. Signe Schlichtkrull, der i sin første roman Fogeden (2009) lod hovedpersonen pejle sig ind på skæbner i det såkaldte Underdanmark — dem, der ikke har noget hjem, og dem, der ikke føler sig hjemme nogen steder — retter i denne runde blikket mod de velbjærgede snydepelse. Hun har lært sig drømmefabrikanternes lingo, og samtidig søgt at ’læse’ en bankvirksomhed som en kompleks social struktur.

Men hun har også, og det er lige så vigtigt, skabt en tidstypisk figur i denne underligt passive Claus, et fremmedstyret individ, der ligger på maven for direktøren og blottet for selvstændig vilje lader sig sluse ind i en selskabelig kreds af driftige erhvervsfolk, som holder dekadente fester i en fornemt beliggende luksusvilla. Læseren kommer til kokainbe-drysset party i poolen og overværer monstergolf spillet i mulm og mørke. Er vi havnet i drømmeland? Hvad er overhovedet virkelighed?

Bag psykisk gardin

KRAK er visselig ikke nogen voldsomt dybsindig eller kompliceret roman. Men når den fungerer, skyldes det en særlig fortælleteknik. Fra Helle Helles romaner ved man, at det sagtens kan lade sig gøre at skabe en jegfortæller uden større indsigt i sig selv. Man tager blot den såkaldt ’behavioristiske’ beskrivelsesteknik og bruger den i første person, så har man Jane fra Rødby-Puttgarden, Bente fra Ned til hundene og Dorte fra det seneste værk Dette burde skrives i nutid.

Signe Schlichtkrulls narrative kunstgreb består i at gøre Claus til ledefigur, altså den karakter, hvis krop fortællingen følger, uden dog at give ham det fulde fokus og uden at lade ham reflektere over, hvad i alverden det er, han gør. Derved fremstår han som en art bevidstløs bevidsthed, en maskinkrop styret dels af manipulationer udefra, dels af vage, plumrede drømme om frihed, luksus og erotik.

Det er, som om et gardin er hevet ned foran hans sind og følelsesliv. Og det er ikke til at sige, om gardinet er en del af hans personlighed eller et aspekt at forfatterens måde at skrive på. Formentlig begge dele. Elegant lavet. Uhyggeligt. Cool.