Fjernsyn for dig

Det største hit på årets videokunstfestival i Kunsthallen Nikolaj er ikke Lilibeth Cuenca Rasmussens fremragende kuratering af fire film eller Alicja Kwades film med flyvende sten. Det er derimod tre skærme bagerst i lokalet, hvor alle filmene er til rådighed. Flere hundrede kunstfilm, som man selv kan sidde og bladre og ikke mindst spole i
17. februar 2012

Bedømmelse: 4/6

Det største hit på årets videokunstfestival i Kunsthallen Nikolaj er ikke Lilibeth Cuenca Rasmussens fremragende kuratering af fire film eller Alicja Kwades film med flyvende sten. Det er derimod tre skærme bagerst i lokalet, hvor alle filmene er til rådighed. Flere hundrede kunstfilm, som man selv kan sidde og bladre og ikke mindst spole i. Der er langt mellem snapsene, men det er godt at få videokunstmediet ned på jorden. Videoerne går lige fra en video af en pige, der har sin hund siddende på ryggen, imens hun kravler hen til en pølsevogn, så hunden kan få noget at spise, til en pige, der i ti minutter fortæller om at tørre hår, mens man ser hendes nakke blive tørrere og tørrere. Og helt over til smukke film som In your hands af Lisa Strömbeck, hvor en gammel mand bliver nusset. Det er kunstfilm, når det er værst, og når det er bedst, men vigtigst af alt så er der meget, og på en videokunstfestival er kvantitet ikke uvæsentlig. Alt det, man har læst om i de sidste mange år, kan man endelig se. Søren Thilo Funder, Gudrun Hasle, Pia Rönicke og så videre. Husk også at prøve Bill Violas fascinerende computerspil!

Lilibeth Cuenca Rasmussens udvalg består af Laurel Nakadates korte, men provokerende film om forholdet mellem den tykke mand og den smukke slanke pige. Et forhold, hvis stigmatisering udfordres af Nakadates. Cuenca Rasmussen har også Ruti Sela & Maayan Amirs to film om sex og israelske soldater med. I den første video stiller de bramfri spørgsmål på et toilet og tilbyder sig selv. I den næste er de taget på hotel, hvor de sexchatter og inviterer mænd til at komme forbi. Samtalerne, de har, er grænseoverskridende. På den ene side pirrer de mændene seksuelt, på den anden side punker de dem for oplysninger om, om de har dræbt i tjenesten. For ikke at tale om den magtkamp, der udspiller sig mellem mændene og kameraet; en kamp, kvinderne i øvrigt vinder overbevisende hver eneste gang.

FOKUS videokunstfestival, Nikolaj Plads 10, København til den 26. februar