Kældermenneskets lange vej mod lyset

Dansklærerforeningen er på banen med en fornem gendigtning af Dostojevkijs mastodontroman ’Forbrydelse og straf’ i den fortjenstfulde serie Illustreret Verdenslitteratur
17. februar 2012

Dostojevskijs roman Forbrydelse og straf (1866) er uomtvisteligt et af de store værker i verdenslitteraturen. Romanen, der ofte har fået prædikatet »verdens bedste kriminalroman«, er en knap 700 sider lang og svimlende tour de force gennem det komplicerede fletværk af moralske, etiske og eksistentielle reflektioner, der går gennem hovedet på den fattige studerende Rodion Raskolnikov i forbindelse med det mord, han begår på en gammel usympatisk pantelånerske en sommeraften i 1860’ernes Skt. Petersborg. Der går noget tid, inden man bliver sig selv igen efter den sjælelige kølhaling, den tætte suspense-drevne roman udsætter én for. Og det værk har forfatteren Oscar K. nu gendigtet og komprimeret ned til 112 sider smukt sekunderet af illustratoren Lilian Brøgger.

Den særlige febrile stemning i romanen anslås fra starten via de korte stemningsbærende sætninger, Oscar K. har valgt at indlede med. Skt. Petersborg, der optegnes med hurtige rids som en hektisk by, hvor fattigdom, prostitution, elendighed og fortvivlelse florerer. Og efter en kort læservenlig præsentation (i såvel billede som tekst) af bogens ganske mangfoldige persongalleri træder hovedkarakteren Rodion Raskolnikov så langsomt frem. En meget sammensat person som har flere motiver til den forbrydelse, han er ved at planlægge. Dels handler det om at skaffe kapital, så hans mor ikke længere skal forsørge ham og hans søster ikke behøver at gifte sig til økonomisk tryghed, men derudover er Raskolnikov overbevist om, at han som en særlig udvalgt og et miskendt geni faktisk har ret til at slå andre mindreværdige og uanselige personer ihjel. Oven i købet bliver han så dobbeltmorder, da offerets halvsøster uventet dukker op og pengene, han slår ihjel for, glemmer han under den halsbrækkende flugt.

Omvendelseshistorie

Det er i forlængelse af den febertåge og mareridtsagtige tilstand, Raskolnikov geråder ud i efter flugten, at romanen i en suverænt komponeret spændingsbue gradvis udvikler sig til en lang omvendelseshistorie, hvor hovedpersonen martres mellem anger og skyld alt imens frygten for politiet og afvisningen af familien og hans eneste ven katapulterer ham rundt i et udmattende inferno af intriger og trekantsdramaer. Det er først ved mødet med den unge Sonja Marmeladova, at Raskolnikovs lange rejse mod at vedkende sig lidelse og skyld sættes i gang. Og først dér begynder kældermenneskets afgørende rejse mod lyset og soningen for alvor.

Respekt for originalen

Hensigten med den serie af Illustreret Verdenslitteratur, som romanen indgår i er —ifølge forlaget — at »læseren skal få syn for både det enkelte værks mangetydighed og for nogle af dets finesser, stilistiske finurligheder og krummelurer«, samt at »udformningen bygger på, at tekst og illustrationer skal udgøre et mangetydigt værk i dyb respekt for originalen«. Store ord — men det holder, skulle jeg hilse at sige. Bearbejdningen fremstår med sin overbevisende fastholdelse af den originale sprogtone meget sober og loyal og samspillet med Lilian Brøggers film noir-inspirerede illustrationer med ekspressiv brug af skæve vinkler og lys/skygge-markører sidder lige i skabet. Illustrationerne løber som en tegneserielignende billedfrise i et bånd nederst på siden og knytter på den måde i et fortløbende flow personernes gøren og laden og de mange følelsesskift sammen til en velkoreograferet helhed. Derudover fremstår de forskellige in- og exteriører samt brugen af gamle fotos, russiske frimærker, breve og dokumenter meget fint som tids- og miljømarkører. Samlet set et fremragende og udfordrende bud på en gendigtning af et klassisk værk, som med sit dybtgående studie i forbrydelsens psykologi giver mange nutidige krimier kamp til stregen.