Læsetid: 3 min.

Det mentale frysepunkt

John le Carré-filmatiseringen ’Dame, konge, es, spion’ er en exceptionelt sober film om de bistre funktionelle alkoholikere, der skulle beskytte os under Den Kolde Krig
Skuespil. Med Gary Oldman (t.h.) i front får man lejlighed til at se en række stortalenter arbej-de, blandt andre danske David Dencik (t.v.).

Skuespil. Med Gary Oldman (t.h.) i front får man lejlighed til at se en række stortalenter arbej-de, blandt andre danske David Dencik (t.v.).

SF Film

9. februar 2012

I midten af 1970’erne hænger den britiske efterretningstjenestes ry i laser. Russerne infiltrerer den tilsyneladende så let som ingenting, og da en mission i Ungarn ryger af sporet, leder det ad omveje til, at agenten med det brutalt ironiske navn Smiley (Gary Oldman) skal finde ud af, hvilket medlem af inderkredsen, der er ’muldvarp’.

John le Carrés roman Dame, konge, es, spion er i Tomas Alfredsons kyndige hænder blevet til en af den slags uhyre gennemarbejdede film, der suger tilskueren ind i sit univers. Desværre, fristes man til at sige, skønt det ville være unfair. For hvor nedslående en oplevelse filmen på mange måder er, kan man ikke andet end beundre de massive mængder talent, der ligger bag. Sjældent har disse anmelderøjne set så betagende ussel og uskøn en verden af melankoli og paranoia. En verden, hvor et lidt støvet look og nuancer af grå og brun dominerer, og hvor der er lige så langt mellem solstrålerne som mellem de sunde menneskelige relationer.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer