På hat med Pedro

Filmkunstner. Tredje omgang af forlaget Taschens på flere måder monumentale bogserie om store filminstruktører er helliget spanske Pedro Almodóvar. Resultatet er overvældende, flot og oplysende
Hunkøn. ’Kvinder er i centrum af mine film, ’ sagde den spanske filminstruktør Pedro Almodóvar til Information i forbindelse med premieren på  ’Volver ’, der har Penélope Cruz i hovedrollen: ’Jeg ved ikke hvorfor, men måske har det at gøre med, at det er mere interessant at arbejde med kvindelige karakterer, når man udvikler en historie. Jeg vil ikke sige, at kvinder og mænd har forskellige problemer – de har de samme glæder og sorger – men jeg tror, at kvinder har en større frihed til at udtrykke deres følelser.’

Hunkøn. ’Kvinder er i centrum af mine film, ’ sagde den spanske filminstruktør Pedro Almodóvar til Information i forbindelse med premieren på ’Volver ’, der har Penélope Cruz i hovedrollen: ’Jeg ved ikke hvorfor, men måske har det at gøre med, at det er mere interessant at arbejde med kvindelige karakterer, når man udvikler en historie. Jeg vil ikke sige, at kvinder og mænd har forskellige problemer – de har de samme glæder og sorger – men jeg tror, at kvinder har en større frihed til at udtrykke deres følelser.’

fra ’ Begærets lov ’Jorge Aparicio

23. februar 2012

Når Pedro Almodóvar laver en ny film, kan man være sikker på, at den bliver vist i hovedkonkurrencen på filmfestivalen i Cannes. Derfor er det også kun ganske naturligt, at det er festivalens kunstneriske leder, Thierry Fremaux, der leverer forordet til det tyske forlag Taschens enorme værk om den spanske filminstruktør, The Pedro Almodóvar Archives.

»I Reading Writing definerer forfatteren Julien Gracq to kategorier af kunstnere,« skriver Fremaux.

»Dem, der med det samme mestrer deres disciplin, og dem, som – stadig umodne – når de første gang møder publikum, modnes til mester-niveau for øjnene af tilskuerne. Pedro Almodóvar, en sand innovator, tilhører begge kategorier: Han er en født filmskaber med et fuldkomment kendskab til sin kunst, og han er tillige en instruktør, som gennem 30 år har tilladt sin konstant udviklende stil, teknik og fantasi udfolde sig for vore øjne.«

Sagt på en anden og knap så elegant måde, så har Almodóvar fra begyndelsen været en spændende og personlig billedmager, som har forstået at underholde med sine sexede, humoristiske, flyvske og indimellem endda politisk ladede melodramaer om ikke mindst nogle af samfundets randeksistenser, og som inden for de seneste 10 år har fundet en forførende effektiv balance mellem det kulørte og det følelsesfulde.

Det er resulteret i flere bemærkelsesværdige filmoplevelser, som både understreger spanierens sikre greb om filmfortællingen og hans sans for farvestrålende figurer og de helt store følelser. Ja, man fristes til at kalde film som Alt om min mor, Tal til hende og Volver for moderne klassikere og Almodóvar for den vigtigste instruktør i Spanien i tiden efter Franco.

Sin egen genre

Det er nok ikke helt forkert at sige, at Pedro Almodóvar ved at arbejde og lege med hæderkronede, amerikanske filmgenrer som film noir, screwball og melodrama er blevet en hel genre i sig selv. Og så har han samtidig introduceret os for skuespillere som Antonio Banderas og Penélope Cruz.

Derfor kan man også sagtens argumentere for, at han fortjener opmærksomheden fra Taschen, der efterhånden har specialiseret sig i monumentale, meget flotte og meget dyre bøger om kunst, kultur, arkitektur og design.

Tidligere er det blevet til både en The Stanley Kubrick Archives og en The Ingmar Bergman Archives, og det er således første gang, at en nulevende og stadig aktiv filmmager – Pedro Almodóvar er kun 62 år gammel – får mesterbehandlingen med den fysisk store og otte kilo tunge bog, der om noget er Pixi-bogens antitese.

’Jeg har det forfærdeligt’

Op gennem 1970’erne, i post-Franco-tidens Spanien, instruerede Pedro Almodóvar en række mere eller mindre politisk engagerede kortfilm, men The Pedro Almodóvar Archives begynder først i 1980 med den første rigtige spillefilm, Pepi, Luci, Bom. Den fortsætter med blandt andre Passionernes labyrint, Kærlighedens matadorer, Kvinder på randen af et nervøst sammenbrud, Bind mig, elsk mig!, Kødet skælver, Dårlig dannelse. Og den slutter i 2011, hvor instruktørens seneste film, Huden jeg bor i, havde premiere.

Hver film får et kapitel fyldt med informativ tekst og flotte billeder – både fra filmen og bag kameraet – og undervejs bliver Pedro Almodóvar interviewet – han interviewer også sig selv – og hans film sættes ind i en sammenhæng af en række spanske filmkritikere og -eksperter. Almodóvar skriver også dagbog, når han laver film, og flere af dem er trykt i The Pedro Almodóvar Archives, som således giver et fascinerende indblik i, hvordan spanieren tænker og arbejder.

I forbindelse med optagelserne til Volver (2006) skriver han blandt andet, at »før optagestart bliver jeg altid syg. Det er så tilbagevendende, at det er blevet til en tradition: Det betyder, at alting er klar til start. Denne gang var jeg begyndt at blive bekymret: To dage før optagestart, og jeg er stadig helt rask. Indtil i går, i Almagro, hvor historien foregår. Om natten på hotellet bukkede jeg mig ned for at samle noget op, og så kunne jeg ikke rejse mig igen. Lumbago. 40 grader i skyggen, og jeg var nødt til at varme min ryg. Jeg har det forfærdeligt, hvilket betyder, at vi endelig er klar til at begynde optagelserne.«

The Pedro Almodóvar Archives er ikke en bog, man læser fra ende til ende – dertil er den for uhåndterlig – men den er sjov og oplysende at bladre i, og lægger man den klar på et sofabord (af en vis størrelse), kan man passende slå op og læse lidt, næste gang man skal se eller har set en af den spanske filmskabers film.

Paul Duncan og Bárbara Peiró (red.): The Pedro Almodovar Archives. Taschen. 410 s., koster 1.500 kr. på Taschen.com, kan fås for ca. 900 kr. på amazon.co.uk ISBN 978-3-8365-0283-2