Læsetid: 1 min.

Safe House

16. februar 2012

Svenske Daniel Espinosa har med sin første amerikanske film, Safe House, lavet en mestendels velfungerende og intens thriller, der blander Tre døgn for Condor med Bourne-trilogien. Det er ingenlunde originalt, men velinstrueret og velspillet. Ryan Reynolds spiller den unge CIA-agent Matt Weston, der keder sig med at passe på titlens sikre hus i Cape Town i Sydafrika. Men en dag får han en prominent ’logerende’, Tobin Frost (Denzel Washington), en tidligere CIA-superagent, som nu lever af at sælge hemmeligheder til højestbydende. Frost skal afhøres og sendes tilbage til USA, men selvfølgelig kommer et hold bevæbnede baddies på tværs, og snart er Weston og Frost på flugt. Det er ikke mindst i de første to tredjedele, at Safe House for alvor er spændende. Hverken Matt Weston eller publikum ved, hvem man kan stole på — CIA eller mestermanipulatoren Tobin Frost — og både biljagt- og slagsmålscenerne har noget hårdtslående og effektivt fysisk over sig, inspireret af Bourne-filmene, der med håndholdt kamera og en pågående visuel stil har skabt den skabelon, de fleste moderne actionfilm modelleres efter. Reynolds og Washington gør det begge glimrende, og indimellem har Daniel Espinosa held med at blande karakterdrama og spændingsfilm. Men mod slutningen af filmen svigter manuskriptet i et forsøg på — helt unødigt — at gøre Frost-figuren mere sympatisk, og det lille tvist, der er, har man for længst gennemskuet. Safe House er altså ikke nogen epokegørende thriller, men for det meste leverer den varen.

Safe House. Instruktion: Daniel Espinosa. Manuskript: David Guggenheim. Amerikansk (Biografer landet over)