Trommeblikket

Nikolaj Lie Kaas sejrer i rollen som drengen i ’Bliktrommen’. Med et bedrevidende oldingeblik og trommearme, der dunker af smerte
Nikolaj Lie Kaas stirrer på verden uden at være bange, men også uden at gribe ind i sin stærke tolkning af drengen i ’Bliktrommen’ på Betty Nansen Teatret.

Natascha Thiara Rydvald

25. februar 2012

Smerten blitzer hele tiden i Bliktrommen: Smerten i drengens ansigt over at forstå verden – og ikke ville være del af den. Og smerten, der kæmper sig ned i hans hænder, så de slår på den elskede blikromme i en næsten umulig, urytmisk rytme. På Betty Nansen Teatret forløses Günter Grass’ roman som en virkelig teaterskildring: Historien om den tre-årige dreng, der nægter at vokse – og om hans mama, hans far og hans mors elsker i et Tyskland under nazisterne. For instruktøren Katrine Wiedemann og scenografen Maja Ravn har skabt en teaterfortolkning, der har deres umiskendelige præg af intensitet og opfindsomhed. Alle sceneskift foregår, mens personerne vandrer. Og Troels Møllers lyddesign skifter lige så overgrebsagtigt mellem lykkelyd og lyden af luftalarmer i 1930’ernes Tyskland.

Tæppet glider helt langsomt op og afslører to kvindeben, en hvid kjolekant – og Sonja Richters ansigt, der vrider sig i smerte. Hun’føder’ Nikolaj Lie Kaas’ undrende bredflab: Hoved, skuldre, mave og så benene ud i sidste svurp. Pludselig forstår man, at hun helt bogstaveligt føder oppe under loftet af smerte. Bornholmeren hænger i hvert fald på hovedet oppe under sceneloftet, som en raffineret hilsen til scenografien fra Et Drømmespil.

Nikolaj Lie Kaas stirrer publikum i øjnene fra første øjeblik, både som drengen og som drengens fortæller. Hans diktion har komikerens bredde, og i mange replikker stikker Dirch Passer muntert fortænderne frem og tilbyder gammeldags vokaler.

Kaas er en betragter. Selv da han opdager sin underkrops egetliv i en vidunderlig erotisk debutscene med Laura Bros barnepasser på en sofa, er han kommentator.

Put ikke alt i munden

Laura Bro er elskelig, men også syrlig og dum og kujonagtig, alt efter hvilken rolle hun spiller. For Wiedemanns ensemble kan vitterlig give historiens skæve eksistenser skarpe kanter. Morten Staugaards far har verdens dybeste stemme og det mest elastiske blik, så han aldrig nogensinde ser hustruen vælte rundt med husvennen; til gengæld vil ingen af tilskuerne til hans slugescene herefter putte hverken ridderkors eller badges i munden.

Frank Thiel har den polske elskers forsigtige konsonanter og elegante tilfredsstillelsesbevægelser. Jens Jacob Tychsen folder sine to meter sammen som ulykkeligt forelsket jøde, men ranker sig også op i fuld Ordnung muss sein-størrelse som hitlerjugendlærerinde. Og Sonja Richter er den smukkeste mama. Men hun er allermest en kvinde, der kun kan være i sine følelsers vold. Hun elsker sin søn i dværgstørrelse, men hun elsker endnu mere sin elsker. Sonja Richter gør sig helt gennemsigtig af splittelse – og af mystik i rollen som omrejsende spåkvindedværg. Samtidig bliver Morten Eisners cirkusdværg forestillingens vildeste original, fordi Eisner så uhæmmet spiller på sin opportunisme. For ham er et hagekors ingen hindring, tværtimod. En overleverklovn.

Teksten er mundret, men litterær, baseret på en radiospilsversion af Grass’ roman. Men nej, man behøver ikke at have læst bogen – og man kan faktisk godt lade være med at sammenligne med filmen.

Denne Bliktrommen er i live hvert eneste sekund. Med Nikolaj Lie Kaas som uforglemmelig tre-årig med trommeblik.

’Bliktrommen’. Baseret på Günter Grass’ roman. Dramatisering: Radiospil af Mike Walker. Instruktion: Katrine Wiedemann.Oversættelse: Peter Dupont Weiss. Scenografi: Maja Ravn. Lys: Christian Alkjær. Musikdesign: Stephan Bomberg. Lyd: Troels Møller. Betty Nansen Teatret til 29. marts. www.bettynansen.dk