Fantasiens forrådskammer

Strids nye billedbogsroman er en sand feel good udgivelse, som emmer af fortælleglæde og en såvel alt- som omfavnende fantastik
30. marts 2012

Der er løbet meget vand i åen, siden Jakob Martin Strid i perioden 2000-2003 fornyede den satiriske tegneserie med sin daglige stribe Strid i dagbladet Politiken. Her fremsatte en lille gul- og strithåret person provokerende politiske meninger og kommentarer i et lettere gakket anarkistisk formsprog, hvori der bl.a. indgik indklippede fotos af kendte politikere, rockstjerner og tegneseriefigurer. Siden er det blevet til en lang række poetiske billedbøger, hvor provokationerne og den spidse hjørnetand gradvist er blevet afløst af en mildere og blødere tegne- og skrivestil, men stadig med en poetisk funderet og fabulerende fortællelyst som spindende motor for en historie til alle os, der har kontakten til det indre barn intakt.

Strids nye epos Den utrolige historie om den kæmpestore pære, som allerede før udgivelsen er købt af forlag i otte andre lande, handler om de to vegeterende venner katten Mitcho og elefanten Sebastian, som en dag finder en flaskepost med et frø og et brev fra Solbys forsvundne borgmester Jeronimus Bjergstrøm Severin Olsen, som er havnet på Den Mystiske Ø. Frøet forvandler sig over night til en kæmpepære, og så er bolden givet op til et actiondrevet plot, der naturligvis handler om, at de to venner så at sige skal bruge pæren og ud og finde borgmesteren, så Solby kan komme af med den koleriske viceborgmester Kvist. Vejen ad hvilken går både forbi De Grusomme Pirater, Den Frygtelige Sødrage og Det Natsorte Hav, hvor der både er magnetisk morild og sjæle fra druknede sømænd. Fortællingen doseres med tempomæssig variation, et varieret persongalleri og en detaljemættet opfindsomhed, så man som læser flyder af sted på en vuggende bærebølge med tilpas justeret opdrift.

Der er noget genuint inviterende og inkluderende i Strids univers, som nærmest er at ligne med en byggelegeplads med allehånde tilgængelige materialer, og hvor personerne med store runde øjne tager imod verdens mangfoldighed.

Det lyse og kærlige

Strid står tegne- og fortællemæssigt på ryggen af og samtidig side om side og hånd i hånd med så forskellige folk som Jules Verne, Hergé (Tintin), Ib Spang Olsen, Ole Lund Kirkegaard, Claus Deleuran og Jan Lööf og i øvrigt meget langt fra de forfattere og illustratorer, som – ofte med afsæt i en uddannelse på Designskolen – de sidste tyve år har sat nye dagsordener for børne- og billedbogens form og æstetik.

Strid fastholder modet til at tro på det lyse og kærlige en tro på fantasiens selvbærende kraft.