Anmeldelse
Læsetid: 1 min.

Fortidens skygge

Kultur
15. marts 2012

Jakob Cedergren får sin sag for som retspsykiater Thomas Schaeffer i Fortidens skygge over tv-serien Den som dræber, der er udviklet af forfatter Elsebeth Egholm. Ikke kun fordi en massemorder er på spil i Kongens København, og Thomas har en fortid med ham, deraf titlen. Også fordi historien i denne omgang thriller-krimi-seriemorder-ruskomsnusk er himmelråbende utroværdig, selv på genrens præmisser.

Cedergren har den sjældne gave, at man tror på ham, uanset om han spiller danske prins Carl som i Harry og Charles eller fængselsstraffet knudemand som i Submarino. Eller som her familiefar, hvis fejlslagne forsøg på worklife balance får konsekvenser. Men Cedergrens nærvær og naturlighed kontrasteres af et sensationslystent plot.

I sin tid overså Thomas faresignaler hos en ekssoldat, fordi han havde for travlt med sin karriere. Da passagerer i en bybus dræbes, genkender han et motiv fra en arkiveret sagsmappe. Og det er kun det første af mange makabre scenarier, morderen realiserer.

Han spilles sammenbidt af Simon Kvamm med tulepjækkert og briller som colaflaskebunde, og med Drengene fra Angora in mente, er det svært at vurdere, om man skal grine. Det skal man ikke. Medmindre det morer én at se en kvinde sprættet op levende efter en opskrift på lørdagskylling.

Fortidens skygge vidner om, at dansk fiktion nu også kan konkurrere med Hollywood, når det gælder voldsvulgære B-film.

Fortidens skygge. Instruktion: Birger Larsen. Manuskript: Morten Dragsted og Siv Rajendram Eliassen. Dansk (Biografer over hele Danmark)

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her