Læsetid: 1 min.

Piraterne!

29. marts 2012

Genialt som Nick Parks Wallace & Gromit er det ikke, men Peter Lords stopmotion- og modellervoksanimerede piratkomedie, Piraterne!, rummer alligevel megen af det anarki, de anakronismer og den energi og det gode humør, som kendetegner det britiske animationsselskab bag filmen, Aardman (og som Lord i øvrigt selv har været med til at stifte). Som titlen antyder handler filmen om en bunke pirater under ledelse af Pirat Kaptajn – ja, det hedder han – der drømmer om at blive valgt til årets pirat. Det er god noget svært, når man sammen med sit hyggelige, men alt andet end frygtindgydende mandskab ikke er så god til at plyndre og røve skibe.

Men hvo intet vover og alt det der, og Pirat Kaptajn kaster sig ud i det og ender med at borde selveste Charles Darwins skib, hvilket fører til en tur til London, hvor den pirat-hadende dronning Victoria regerer. Det viser sig nemlig, at den papegøje, Polly, som Pirat Kaptajn har på sin skulder, ikke er en papegøje, men en for længst uddød dronte, som vil gøre Darwin til en berømt og respekteret mand i videnskabelige kredse.Og sådan fortsætter det med det ene tossede og mere eller mindre vittige og inspirerede indfald efter det andet, og det er ganske underholdende, mens det står på – og behøver virkelig ikke være i 3D – om end også ganske hurtigt glemt bagefter.

Forfriskende er det dog igen at se en claymation-film – dem laves der ikke mange af – og dermed et andet visuelt udtryk end den sædvanlige, strømlinede computeranimation.

Piraterne! Instruktion: Peter Lord. Manuskript: Gideon Defoe. Britisk-amerikansk (Biografer landet over med dansk tale)