Smuk korkoncert

DR Vokalensemblets fødselsdagskoncert for vores store komponist bekræftede hans format også i kormusikken
16. marts 2012

En britisk musikkritiker skrev for nylig, at Per Nørgård ville være hans bud på den største nulevende komponist. I året, hvor den store dansker fylder 80, varmer et sådant smigrende udsagn, også fordi det drypper lidt på hans landsmænd. Og Nørgård må vel føle den samme stille glæde, som Haydn gjorde, da han i nogenlunde samme alder blev hyldet fra nær og fjern som verdens største tonekunstner.

Vigtigere end denne olympiske rangorden, som vel må implicere noget så absurd som sølv og bronze, er glæden over de oplevelser, Nørgårds musik har beredt sine tilhørere, uanset hvor svært tilgængelig den end kan forekomme. Den er som helhed aldrig blevet spillet og sunget bedre, og fremtiden vil sandsynligvis give Nørgård et endnu større og mere åbent publikum end i dag.

Drømmetydning

Tirsdag aften blev Nørgård så hyldet af DR Vokalensemblet i tre af hans hovedværker inden for korlitteraturen. Det er dette kors tidligere inkarnation, Radiokammerkoret, som har båret megen af hans musik over dåben, derfor lå der vel en tak-for-tilliden-tanke bag koncerten. Som altid ligger der også dybe tanker bag Nørgårds musik, ofte forenet med svimlende tekniske krav, og det var heller ingen undtagelse denne gang.

I Rêves en pleine lumière (Drømme ved højlys dag, 2002), har Nørgård plukket i digte om døden, livet og kærligheden af Paul Éluard. Surrealistiske digte som afsæt for en ekspressiv stemmefantasi med mindelser om Francis Poulencs iskolde søjleklange, melodier i konstant bevægelse fra sanger til sanger, abrupte i stop og genstarter, sparsomt akkompagneret af de af franskmændene så yndede små bækkener, crôtales. Dirigenten Frederik Malmberg holdt udmærket sammen på de overordnede linjer, men sekvenserne vaklede ofte i manglende skarphed, og derfor oplevede man sådan set en mere håndfast end en egentlig plastisk drømmetydning.

Det frigjorte og elastiske greb om musikken var heller ikke så vellykket i Kredsløb (1977) til Ole Sarvigs digte. Men ensemblet, delvist opdelt i tre kor, leverede absolut fine momenter, såsom begyndelsens sprøde tætte klange viklet ind i hinanden, det ægte kvalitetspiano i digtet om sneen, for ikke at tale om alten Ulla Munchs charmerende forårs-stafet.

Tenor i ligevægt

Koncertens altoverskyggende indslag var imidlertid Libra (1973). Det er et ambitiøst storværk på en halv time for to kor, tenorsolo (Adam Riis), sologuitar (Stefan Östersjö) og to vibrafoner (Gert Sørensen og Tom Nybye). Libra er stjernetegnet vægten, beskrevet i Rudolf Steiners digt om åndelige verdener og alle tings sammenhæng. Det var først og fremmest en besjælet opførelse. Måske fordi musikken i al væsentlighed er enkel og bevæger sig i en slags kosmisk slowmotion. Heroverfor stod et par Davidsalmer, som kom til at virke som en tung jordisk kontrast.

Hovedpersonen i dette antroposofiske antidrama var Adam Riis, som esoterisk kantor med et nærvær i optimal ligevægt. Det var en balance, der satte sit skønhedspræg på hele hans forehavende: den tætte lyriske klang, ordenes rytmiske musik, åndedrættets ubesværede himmelflugt, den sikre kontrol over højt og lavt register.

Og bag Adam Riis dukkede verden efter verden op fra korstemmer, guitar og vibrafoner. Den kredsende musik hørtes som én lang resonans fra en grundtone i universet, en tone som udspaltede sig i overtoner, som igen udspaltede sig i andre overtonerækker og så fremdeles. Gang på gang hørte man septimen, det forrykkende interval, der både forstærker farvespillet og viser en ny vej, og således blev til sidst Steiners verden, Davidsalmerne og Nørgårds musik omsluttet i én og samme verden.

Tillykke Per Nørgård. DR VokalEnsemblet. Dirigent: Fredrik Malmberg. Diamanten den 13. marts. Sendes i DR P2 den 20. marts kl. 19.20