Læsetid: 1 min.

Haywire

Steven Soderberghs nye film er et frikvarter fra uvovede Hollywood – og en fjollet, syret bitch fight i skolegården for alle os andre
19. april 2012

Der er en sær, kitchet coolness og et for filmnørder fascinerende deja-vu-ridt over Steven Soderberghs stjernespækkede (som altid), 1980’er-voldshyldende, demonstrativt lemfældigt klippede og kvinde-røvsparkende spionthriller Haywire. Det er stilsikkert, kunstagtigt tæsketeater udfoldet gennem et ligegyldigt plot om en undercoveragent (Gina Carano), hvis arbejdsgiver og ekskæreste (Ewan McGregor) vil hende til livs.

Soderbergh leverer konspirationsklicheen med en både alvorlig og ironisk leg med genrefilm. Fra spionthrillere med særlig hilsen til Hitchcocks Notorious (1946) over 1980’ernes b-films martial arts til 1990’er-agtige stil-lege: Flashbacks i en plat rammefortælling, rumlende lydeffekter og abrupte skift til sort-hvid. Mixed martial arts-stjerne Carano minder som den hårde agent Mallory (med blød faderbinding) om Britney Spears, når hun spiller rå, men hun glimrer også som motor for filmens sande hovedperson: De underligt overvældende, stunttrick-agtige slåskampe (mod Michael Fassbender, blandt andre), sakset løst sammen i klipperummet. De giver Haywire et særegent temperament og en plathed – f.eks. i en biljagt gennem en skov, hvor bad ass Mallory bakker ind i en galoperende hjort, som ryger igennem flugtbilens bagrude og lander, tæskedød, på bagsædet.

Man ved ikke om man bør grine eller grave efter mening. For den ellers så brede Ocean’s Eleven-instruktør, der også leger kameramand, er det i hvert fald et frikvarter fra uvovede Hollywood – og en fjollet, syret bitch fight i skolegården for alle os andre.

Haywire. Instruktion: Steven Soderbergh. Manuskript: Lem Dobbs. Amerikansk (Biografer landet over)