Kuldslået trekantsdrama

Frederikke Aspöcks spillefilmdebut, ’Labrador’, der ikke kommer i biografen, men kun på dvd, lider under kringlede karakterer, replikker af svingende kvalitet og et ujævnt visuelt udtryk
12. april 2012

Filmens location er besnærende. En øde svensk ø i sne og rusk, med stenede kyster omgivet af vildt vinterhav. Og midt i det hele de spinkleste tegn på civilisation: En ramponeret campingvogn, et lille, hjemmeflikket bræddehus – og en flagstang. Nu skal kampen mellem kultur og natur stå, nu skal det civiliserede menneskes indre bæst konfronteres.

Men er det en ulv eller en skikkelig labrador, som gemmer sig derinde i sjælen? I hvert fald gemmer filmens personer på hemmeligheder – både Nathan, der er excentrisk maler og bor alene på øen, og hans datter Stella og kæresten Oskar, som kommer på besøg. Stemningen mellem de tre er lige fra begyndelsen trykket og fyldt med delvis udtalte anklager. Blandt andet er faderrollen i skudlinjen: Oskar er provokeret over, at Nathan har valgt at forlade Stella, da hun var barn – men er Oskar selv klar til at tage faderansvar på sig, da Stella afslører, at hun er gravid?

Labrador er et kammerspil, der med sine snævre location-rammer og den replikbårne stil minder om filmatiseret teaterdramatik. Manuskriptet er baseret på en novelle – begge dele skrevet af Daniel Dencik (skuespilleren David Denciks bror). Filmen er instrueret af den spillefilmdebuterende danske Frederikke Aspöck, der er uddannet på filmskoler i Storbritannien og USA og har lavet flere prisbelønnede kortfilm.

Labrador blev vist uden for konkurrence i Cannes, men biograferne herhjemme har takket nej, så den kommer ud direkte på dvd.

Ujævnt udtryk

Filmen er i høj grad skuespillerbåren, og Stephanie Leon, Carsten Bjørnlund og svenske Jakob Eklund kæmper en brav kamp med nogle kringlede karakterer og replikker af svingende kvalitet. Eklund har blakket karisma, mens Leons eksotiske udstråling står godt i kontrast til Bjørnlunds leverpostejsdansker, der savner fodbold og fladskærm. Som enkelpersoner er de interessante, om end Nathan er for meget en kunstnerkliché.

Desværre kommer den psykologiske dramatik imellem dem aldrig op at flyve. Konflikterne tenderer det konstruerede, reaktionerne virker jævnligt fortænkte og nogle gange direkte utroværdige.

På flere områder fremstår filmen ujævn, og det gælder også det visuelle udtryk. Den ellers erfarne fotograf Magnus Nordenhof Jønck vælger gentagne gange at zoome ind på en besynderlig klodset måde, når følelser tilspidses eller et visuelt element har særlig symbolsk betydning. Men i stedet for at underbygge fortællingen, virker det snublende og som et mislykket stilistisk eksperiment. Til gengæld leverer han en række lækkert komponerede totaler præget af kuldslået blå i mange nuancer. Den forfrosne stemning er Labradors primære force.

Labrador. Instruktion: Frederikke Aspöck. Manuskript: Daniel Dencik. Dansk. Udgivet på dansk dvd af Nordisk Film