Skakmat

’Chess’ på Aarhus Teater er gammeldags og uvedkommende. Det er kun Maria Lucia, der lyser i mørket over ’Swedish Night In Bangkok’
3. april 2012

Hvad Aarhus Teater skal med Chess? Det var ikke ligefrem indlysende ved premieren i fredags. Jovist, alle billetter er solgt to måneder frem, så teatret skal vel hale et godt billetsalg i land. Men som repertoireindslag er denne musical fuldstændig outdated – eller hvad det nu måtte hedde på ABBA-svensk.

Forestillingen er iscenesat gumpetungt og bankmandsagtigt af svenskeren Staffan Aspegren, og den har komedietraditionel scenografi af svenskeren Elisabeth Åström, der ikke ligefrem leger med skakbrættets muligheder i sin scenografi. Mikkel Rønnow og hans orkester bringer ABBA-rytmerne dynamisk op af orkestergraven; særligt keyboardspillerne er stærke. Men hele musicalen foregår på engelsk, hvor rimene dunker monotont derudaf: explanation/delegation, obsession/possesion, ambition/position...

Ikke engang danske overtekster har teatret ofret på sagen.

Derfor bliver det temmelig ligegyldigt at se netop denne 1986’er-musical fortolket på en dansk scene. Da Det Kgl. Teater spillede sin omdiskuterede My Fair Lady for to år siden, var det netop den nye, danske oversættelse af Kasper Hoff, der var noget af det mest interessante ved opsætningen. Chess på Aarhus Teater er som enhver anden international produktion. Her bare med så mange svenske musicalperformere, at opsætningen ubesværet kunne glide med ind i en svensk turnéordning.

Men Maria Lucia Heiberg Rosenberg glimter og glitrer i rollen som kæresten til den amerikanske skakmester, der mødes med den sovjetiske skakmester tilbage i koldkrigstiden. Maria Lucia har temperamentet og varmen og charmen – og hun ser lynende godt ud med sin timeglaskrop på høje hæle. Hendes stemme bliver mere presset og metallisk her end i Wicked; (har lydmanden for travlt?). Men hun overstråler alle de andre på scenen. Også de to mænd, som ellers er hyret som internationale (læs: svenske) stjerner.

Den flotte, mørke Philip Jalmelid har ganske vist en dejlig blød klang som russeren, og han ser også troværdigt splittet ud mellem Maria Lucias fristelser og den velspillende Signe Kærup Hjorts forbitrede, efterladte hustru, der importeres til skakkampen med syltede agurker og såret blik. Men Jonas Malmsjö fra Dramaten ligner direkte en karikatur: sygeligt senet med proteinpulver-sixpacks og bøssemanerer tilsat svenskerhår. Denne skakmester er ingen macho, han er en desperado. Desuden kan han kun klare tonerne i talelejet - og i en scene med en lille, asiatisk dreng ved man ikke, om han skal spille pædofil, eller om han bare tænker tilbage på sin barndom. Iscenesætteren har godt nok haft sjove briller på. Hvad mon der er sket?

Kedelige cottoncoats

Den engelske Robbie Scotcher er den eneste, der har et virkeligt touch af Westend over sig i den dæmoniske rolle som skakdommer, der både kan danse og synge og flirte. Frederik Ømann lyser op i ensemblet som dansk hurtigspjætter. Og så har Aarhus Teaters egen Jacob Madsen Kvols en kompromisløst dyb stemme, der flot matcher hans udspekulerede spionagechefmanerer og hans magtfulde jakkesætsskuldre.

Dramaturgisk set er Chess en af muscialhistoriens mest bizarre forestillinger – umulig i sit mix af forkrampede handlingsscener, alenlange ordreferater (forklædt som dialoger), fortællerstemmer på tv-skærme, omkvædstunge kærlighedssange, løsrevne danseoptrin, trække-tiden-ud-orkesterpassager og indre sangmonologer (typisk om en ulykkelig barndom).

»The game is greater than its players,« lyder en replik. Men det er altså løgn, når det gælder denne musical. På Aarhus Teater er Chess blevet til tre timers kedsommelig mandelogik med cottoncoats og detektivhatte. Så nej. Man behøver ikke at investere i skakternet kulttøj. Denne Chess er en engangsskak.

’Chess’. Musical af Benny Andersson, Tim Rice og Björn Ulvaeus. Iscenesættelse: Staffan Aspegren. Scenografi: Elisabeth Åström. Lys: Niklas Elfvengren. Lyd: Caspar Ravn. Koreografi: Terence Etheridge. Musikalske arrangementer og kapelmester: Mikkel Rønnow. Aarhus Teater til 3. juni. www.aarhusteater