Læsetid: 1 min.

Stand By Me

12. april 2012

Få film formår som Rob Reiners Stand by Me så følsomt, levende og på én gang befriende og smertefuldt at skildre overgangen fra barn til voksen, uskyldstabet og forventningerne, hvor man bevæger sig fra én del af sit liv til en anden og undervejs både opnår og mister meget.

Rammehistorien i filmen – der er baseret på en novelle af Stephen King og har titel efter Ben E. Kings klassiske popsang – handler om en forfatter, der ser tilbage på den varme sommerdag i 1950’erne, hvor han sammen med sine tre venner (spillet af Will Wheaton, River Phoenix, Jerry O’Connell og Corey Feldman) satte sig for at finde liget af en forsvunden dreng, som de har hørt skulle ligge et sted ved jernbanen uden for deres hjemby, Castle Rock. De fire drenge er besat af tanken om at se et dødt menneske og er samtidig overbeviste om, at finder de den efterlyste dreng, vil det gøre dem berømte i de lokale medier.

Turen, der foregår til fods, byder på både sjov og ballade, dramatik og et næsten fatalt møde med et tog i høj fart på en jernbanebro. Der er ikke længe, til skolen begynder igen, og drengene skal vælge, i hvilken retning de gerne vil bevæge sig, og undervejs afslører de nogle af deres tanker, følelser og drømme for den fremtid, de ikke alle ser lige lyst på.

Stand by Me kunne fejre 25 år i 2011 og er i den anledning blevet udsendt på Blu-ray med en masse ekstramateriale, der både fortæller om tilblivelsen og ser tilbage på filmen og dens betydning.

Stand by Me. Instruktion: Rob Reiner. Manuskript: Raynold Gideon og Bruce A. Evans. Udsendt på dansk Blu-ray af Sony