The Lady

26. april 2012

Det var lidt af en overraskelse, at den franske genrejonglør Luc Besson skulle lave en film om det burmesiske demokratiikon Aung San Suu Kyi. Havde franskmanden finesse nok til at fortælle så vigtig og følsom en historie? Svaret er både ja og nej.

Man bliver revet med af The Lady, som det formfuldendte resultat af Bessons anstrengelser hedder, og instruktøren lægger klædeligt bånd på sig selv, mens han engageret fortæller om en kvinde, der ofrer meget, ikke mindst sin engelske mand og sine børn, for at kæmpe for demokrati i det land, militærdiktaturet Burma (som det konsekvent kaldes i filmen), som hun ellers havde forladt, og som hendes far mange år tidligere måtte lade livet for. The Lady er en stærk film, fuld af følelser og dramatiske højdepunkter, og Michelle Yeoh er lige præcis så stoisk, stolt og splittet mellem familie og land, følelser og pligt, som hun skal være i hovedrollen som Aung San Suu Kyi.

Men Bessons film mangler nuancer og dybde. Selv efter 132 minutter, der foregår i årene 1988-99, forstår man ikke helt, hvorfor Aung San Suu Kyi vælger, som hun gør – hvor hendes overbevisning kommer fra, hvad hendes politik egentlig er. The Lady er lige så meget et portræt af hendes mand, akademikeren Michael Aris (David Thewlis), og det ægteskab, de sammen vælger at ofre, så hun kan lede demokratibevægelsen i Burma.

Besson bruger lige så meget tid hjemme i England hos Michael og parrets to sønner, som han bruger hos Aung San Suu Kyi, der sættes i husarrest og ikke vil forlade Burma af frygt for ikke at få lov til at rejse ind i landet igen. Heller ikke da Michael ligger for døden af kræft, rejser hun hjem – han vil heller ikke have, at hun skal komme – og Besson fokuserer mere på hændervridende stunder og ufuldendte telefonsamtaler end på den psykologi og de følelser, der ligger bag Aung San Suu Kyis opofrelse.

Michael gør det af kærlighed til sin kone og af hensyn til hendes sag, og faktisk er det ham, der i The Lady ender med at være den mest nuancerede og interessante person, hvorimod Aung San Suu Kyi forbliver det ikon, hun stadig er for burmeserne og kampen for demokrati.