Anmeldelse af verdens længste bog

Mursten. Det har taget lang tid at lave denne anmeldelse. Jeg håber imidlertid, at De, kære læser, vil bære over med mig, for det drejer sig immervæk om et værk på hele 23.675 sider
18. maj 2012

Faktisk slog det verdensrekord. Værket er så voldsomt, at min A-kasses forlags udgivelse af de danske a-kasseregler i bogformat er endt som verdens længste bog. Bogen er særlig aktuel i disse dage, hvor den udstilles på Aalborg Bibliotek.

Men til sagen. De samlede danske a-kasseregler er dramaturgisk set en noget ujævn omgang. Bogen bærer præg af at være skrevet af mange forskellige forfattere, som også har haft meget forskellige oplæg at gå til arbejdet på. Skiftende regeringer og skiftende beskæftigelsesministre med meget forskellige holdninger til indholdet har tydeligvis gjort det til en svær – for ikke at sige umulig – opgave for forfatterne at lave et helstøbt værk, hvor alle kapitler og afsnit hænger sammen og udgør en harmonisk enhed.

Resultatet er blevet derefter. Indholdet stritter i mange forskellige retninger og er kun få steder simpelt og ligetil. Langt de fleste passager byder på en kompleksitet og detaljerigdom, der målt i lixtal får Ulysses til minde om mine første skoleårs Søren og Mette-bøger. Værket udmærker sig i det hele taget ved en helt usædvanlig detaljerigdom. Dette kan umiddelbart være en fordel for læsere, der virkelig ønsker at komme i dybden med emnet og kende alle krinkelkroge af vores dagpengesystem. Men som værk betragtet går det endog meget hårdt ud over læsevenligheden, og jeg tror aldrig, jeg er stødt på en bog med så svagt et narrativt drive som De samlede danske a-kasseregler. Det kan forekomme som en kættersk tanke, når man holder alle de juridiske arbejdstimer, der ligger bag, i hu, men ikke desto mindre forekommer det oplagt at lave en grundig beskæring. Den opfordring er hermed givet videre, hvis den nye beskæftigelsesminister skulle påtænke en revideret andenudgave.

’Kill your darlings’

Ideen om en beskåret udgave bliver endnu mere oplagt, når man efter endt læsning sidder tilbage med et indtryk af, at De samlede danske a-kassereglers detaljerigdom – det rigide sprog til trods – medvirker til at gøre selve bogens indhold meget uklart. Havde der været tale om et skønlitterært værk havde det helt givet kunne betragtes som en kvalitet, at der mange steder åbnes muligheder for meget forskellige fortolkninger, men givet, at der er tale om et stykke faglitteratur i den helt tunge ende, må det siges at trække væsentligt ned i denne anmelders bedømmelse. Når jeg ender med at vende tomlen nedad og give De samlede danske a-kasseregler én sølle stjerne, er det slet og ret, fordi det virker overgjort. Et gammelt forfatterråd lyder kill your darlings. Det hentyder til, at en forfatter ofte får et bedre stykke litteratur ud af at slette unødvendige passager. Også passager, man nærer en særlig kærlighed til. Det har man forsømt i utilladelig grad i De samlede danske a-kasseregler.

Til trods for forfatternes givetvis gode intentioner er man endt med et værk, der er så langt, tungt og usammenhængende, at lægfolk er i overhængende risiko for at fare vild.

Som a-kasser har vi naturligvis en forpligtelse til at genfortælle bogens indhold til vores medlemmer i et lettere sprog. Hos ASE har vi sågar valgt at filmatisere udvalgte afsnit for at gøre bogen lettere tilgængelig for de knap så stærke læsere. Ingen biografer har dog vist interesse for filmene, men det er gratis at se dem på internettet.

Uanset disse og lignende tiltag fra andre a-kasser bør de regler, der regulerer borgernes liv, være mere umiddelbart tilgængelige. Efter endt læsning står det klart, at forfatterne til De samlede danske a-kasseregler og ikke mindst deres opdragsgivere har fejlet i denne opgave. Når vi trods alt tildeler én stjerne er det primært, fordi der omfanget taget i betragtning er bemærkelsesværdigt få tastefejl, ligesom der i de ofte lange og avancerede sætningskonstruktioner udvises en imponerende stringens i tegnsætningen.