I jord skal du komme

Andrea Arnolds fascinerende filmatisering af ’Stormfulde højder’ er et råsmukt, nekrofilt naturdrama med en farvet Heathcliff som udgrænset mørkemand og med ungdomssanser stærkere end voksenfølelser
24. maj 2012

Stormfulde Højders Heathcliff er en naturbunden mørkemand. En kærlighedspsykopat frarøvet kærlighed. Det var han, i varierende grader, i Emily Brontës melodramatiske hovedværk fra 1847 og i bunken af filmatiseringer; fra Luis Buñuels film over William Wylers kendte(ste) fra 1939 til MTV’s lillebror-ostede musicalversion og 1992-sagen. Men i Andrea Arnolds udlægning er det kærlighedsramte hittebarn en central og mere dyster udgrænset figur end før. Hendes forråede socialrealisme knalder sammen med en subtilt sanselig natur(symbolik). Og særligt førstedelen, oh!, er det mest gribende tag på en periodefilm, man længselsfuldt i blæsten dér har kunnet drømme sig til.

Himmel og helvede

Arnolds vægter velvalgt romanens barndomsspor. Heathcliff (den fine debuterende skuespiller Solomon Glave), bringes som ung fyr til landstedet Wuthering Heights. Han er en slave på flugt, har fede ar på ryggen og en dyrisk fjendtlighed, der kun kan formildes af den særlige kemi med stedsøster Catherine (Shannon Beer). Da faren dør, overtager sønnen Hindley gården. Sorte Heathcliff får atter slavestatus. Og han flygter, da Catherine forlover sig med den rige nabosøn. År senere vender han tilbage, med penge og psykopatisk hævntørst, til en makaber genforening med sin barndomskærlighed.

Fotograf Robbie Ryan har, som Arnold også har gjort det i Red Road (2006) og Fish Tank (2009), filmet i det kvadratiske hjemmevideo-format 1.33:1. Filmfirkanten fungerer som en billedramme for Yorkshires smukke, rå landskabsplateauer og forskyder perspektivet fra det panoramiske til det vertikale, til et dramatisk forhold mellem sky- og jordlandskaber: Det himmel og helvede, som buldrer i Heathcliff. Det eneste ’himmelske’ i hans ungdomsverden af tæsk, slid og fornedrelse er Catherine. Ryans sensible kamera, med sans for Heathcliffs perspektiv, borer sig ind i Catherines tykke, krøllede hår og nakke, da de to på første gang deler hesteryg. Skiftene mellem nutid og tilbageblik virker som tyste åndedræt, og med Nicolas Beckers lyddesign går filmen i ét med vind og smådyr og kravl og med den mørke, fede tåre af blod, der dirrer i en slagtet ands øje. Her er natursymbolik som hos Terrence Malick. Den lerede jord gøres til pittoresk memento mori: I jord skal du dø – og formulde som æblet. Catherine slipper Heathcliffs blodklistrede piskesår på ryggen. Han krænger hende ned i den klamme jord i det smukke, grå landskab. Deres rødder, aner man, er flettet sammen dybt nede under mulden, hvor ingen andre kan se eller forstå det.

Forsømmelsens ar

Ud over dette fortolker Arnold Heathcliff som en person med den psykiatriske diagnose psykopati. Han kan ikke mærke følelser for andre end Catherine, og han slagter og kvæler dyr som en slags sadistisk udladning. At Arnold gør ham sort (det er han måske også hos Brontë) understreger også den sociale stigmatiserings medansvar. Hans mørke indre skyldes ydre forsømmelse og udgrænsning. Vi ser endda, hvordan hans symptomer forplanter sig til næste generation af forsømte børn: Til Hindleys lille, arrige skideunge, der hænger en køter med kølig automatik. Filmens sidste del, Heathcliffs hævnende retur som næsten-voksen til Wuthering Heights, hverken skuespilles eller iscenesættes med samme subtilitet som første del. Billederne af Heathcliffs smertelige længsel efter og nekrofile forening med døde Catherine, kommer aldrig op på højde med skildringen af barndommens sansninger. De gennemspilles til gengæld til slut i flashbacks til en folkrock-dukkert af Mumford & Sons. Den sang efterlod mig søndersammenklappet. For Arnolds version er, som Heathcliff, bedre til fine sansninger end store følelser. Som ensomt at bedække det klamme, lerede landskab.

I jord, lærer Heathcliff i sit kærlighedsløse liv, skal du komme.

Stormfulde højder. Instruktion: Andrea Arnold. Manuskript: Andrea Arnold og Olivia Hetreed. Engelsk (Biografer over hele landet)