Læsetid 3 min.

Kernefamilie og skarpe skud

Med rigtige elitesoldater, skarpladte våben og sans for krigsæstetik har actionfilmen ’Act of Valor’ masser af visuel slagkraft – men illusionerne brister hurtigt i en film, der mest af alt lyder som et suk efter en verden, hvor mænds ypperste opgave var at forsvare hjemmet og fædrelandet
Ægte. Amerikanske elitestyrker på vej om bord i et C130-militærfly. De såkaldte Navy SEALs spiller sig selv i filmen ’Act of Valor’, der er båret af et spinkelt plot og primært går ud på at vise de unge soldater i aktion.

Relativity Media

3. maj 2012

Der er ingen bøsser, ungkarle, kollektivister, mænd med ussel sædkvalitet eller childless by choice-typer i de amerikanske elitestyrker Navy SEALs, det kan jeg godt garantere jer. Ganske vist siges dette ikke direkte i den delvist autentiske actionfilm Act of Valor, men indirekte siges det igen og igen: En rigtig mand er familiefar, og denne identitet skal tages knusende højtideligt døgnet rundt. Nok ser vi et par kvinder i krig, men det opvejes omtrent af, at vi hører en soldat sige til sin makker, at det er konens tjans at skifte ble på babyen.

I Act of Valors patriotisk-konservative optik er en mands ypperste opgave at forsvare hjem og fædreland ved brug af fair og kirurgisk præcis voldsudøvelse. Derudover nærer en rigtig familiemand afgrundsdyb beundring for sin egen far, i hvis billede han er skabt. En dyb, autoritativ og patosfuld fortællerstemme messer om blodet i denne noble krigers årer, æreskodeks,som går i arv osv. Man ved snart ikke, om man skal grine, græde eller tage ladegreb.

Smukke krigsmaskiner

Filmens spinkle plot har at gøre med et par karismatiske barbarer, som ikke tøver med at blæse kvinder og børn i småstumper for at få ram på en enkelt modstander. De planlægger at give verdensøkonomien dødsstødet via en række selvmordsbombeaktioner i USA, og det skal de brave elitemænd fra SEAL så forpurre.

Act of Valors allerede meget omtalte unikke element er, at vaskeægte SEAL-medlemmer medvirker, og projektet går da også primært ud på at vise elitestyrkerne i aktion. Sådan rent krigsæstetisk kommer man ikke uden om, at den kan noget: Der er unægtelig visuel slagkraft over det, når swift boats fyger gennem et sumpområde, og helikoptere danser med en intenst orange sol i baggrunden (dette billedes uundgåelige associationer til Dommedag nu er dog mindre heldigt for filmen, da den jo skildrede krig som et surrealistisk mareridt).

Der skydes desuden med skarpt i kampscenerne, hvilket giver dem ekstra kant.

Derudover er det sjovt for os, der trak frinummer, at blive indviet i den særlige SEAL-terminologi, såsom udtrykket ’hot extract’, der betyder ’opsamling under beskydning’. Soldaterne laver også nogle af de dér seje håndtegn, man bruger, når fjenden er lige i nærheden og kunne tænkes at opfange en verbalt afgivet ordre.

Forskel på sæler

Men det kan nok være, at illusionen om at overvære noget autentisk ryger på gulvet, når SEAL-folkene forsøger sig ud i skuespillets kunst: De to hovedfigurer tegner sig for nogle af de mest ubehjælpsomme dialogscener i mands minde, og udstråling har de heller ikke meget af.

Desværre for dem sætter et af de lidt ældre SEAL-medlemmer deres uformåenhed i yderligere relief. Van O, som han af diskretionshensyn er krediteret, er tilsyneladende lidt af et naturtalent med hensyn til skuespil, og da han forhører en af hovedskurkene på dennes pimpede luksusyacht, får man et strejf af den nerve og intensitet, man ellers kun finder i filmens kampscener. I modsætning til sine kolleger fremstår Van O som et individ snarere end en type.

For fire år siden ville Act of Valor have været det perfekte forspil til krigshelt John McCains forsøg på at blive præsident. Men i dette års præsidentvalg er Obamas modstander som bekendt en moderat republikaner, hvis dræberinstinkt begrænser sig til forretningsverdenen. På den baggrund ligner Act of Valor et længselsfuldt suk efter en stærk, stokkonservativ leder med en glorværdig militærkarriere i kufferten. Et længselsfuldt suk af den mægtigt maskuline slags, naturligvis.

Act of Valor. Instruktion: Mike McCoy og Scott Waugh. Manuskript: Kurt Johnstad. Amerikansk (Palads i København samt fire biografer i provinsen)

Vores abonnenter kalder os kritiske, seriøse og troværdige.

Se om du er enig - første måned er gratis