Læsetid: 1 min.

Laksefiskeri i Yemen

31. maj 2012

10.000 nordatlantiske laks har den egent-lige hovedrolle i Lasse Hallströms Chocolat-søde feelgood-film Laksefiskeri i Yemen, som også har Ewan McGregor, Emily Blunt, Kristin Scott Thomas og Amr Waked på rollelisten. Filmen bygger på en roman af Paul Torday, som efter sigende også indeholder nogle politiske pointer om kulturforskelle, Mellemøsten og mediemaskiner. Her består det primære drama i, om fiskene vil svømme mod strømmen eller ej – og om menneskene måske vil gøre det samme i de romantiske farvande. Ewan McGregor er nemlig castet som den nørdede embedsmand Fred, som pludselig bliver fish out of water som tovholder på et formodet umuligt projekt med at etablere laksefiskeri i Yemen. Ideen til projektet kommer fra sheik Muhammed, som har hyret den charmerende Harriet til at få tingene til at ske. Dermed tvinger omstændighederne umage personligheder sammen, og heldigvis er der en del veloplagt humor indtil den store, våde showdown. Filmen står svagest, når virkelighedens problemer trænger sig på, men den fungerer udmærket som romantisk komedie i uventede omgivelser med både McGregor og Blunt i fin form. Sjovest er Kristin Scott Thomas, når hun i korte øjeblikke dukker op fra højre som speedet spindoktor med øje for en god vinkel i ’fisk for fred’. Hallström viser endnu en gang, at han har sans for at få lune op på lærredet, men det skal man vist ikke regne med i hans næste projekt, Hypnotisøren, baseret på Lars Keplers kriminalroman.

Laksefiskeri i Yemen. Instr: Lasse Hallström. Manuskript: Simon Beaufoy baseret på roman af Paul Torday. Britisk. (CinemaxX, Dagmar, Empire, Falkoner, Grand of Palads, København, og en række biografer landet over)