Læsetid: 4 min.

Den lille anmelderhåndbog

Idealer og praksis, kulturdebat og skolebog i Anne Middelboes blandede landhandel
Anne Middelboe Christensen slår ned i anmeldelser af ’Jeppe på Bjerget’ fra 1722 til i dag i den del af sin bog, der tegner et billede af anmelderiets historie. Her er det Jens Albinus i rollen som Jeppe på Aarhus Teater.

Anne Middelboe Christensen slår ned i anmeldelser af ’Jeppe på Bjerget’ fra 1722 til i dag i den del af sin bog, der tegner et billede af anmelderiets historie. Her er det Jens Albinus i rollen som Jeppe på Aarhus Teater.

Axel Schütt

15. maj 2012

Foruden at anmelde teater, ballet m.m. i Information underviser Anne Middelboe Christensen (født 1964) i kulturjournalistik på Københavns Universitet. Her har hendes studerende savnet en bog som den, hun nu har skrevet og udsendt på Informations Forlag.

Begejstring og brutalitet er dens vellykkede titel. Anne Middelboe Christensen mestrer det rammende ordspil. Derfor – og fordi hun tydeligvis elsker faget med altid veloplagt entusiasme, tør være skarp og også sætte sig selv i spil på den hårfine grænse til selvspejling – er hun en af landets toneangivende anmeldere.

Nå, men det var ikke Anne Middelboe Christensen, jeg skulle anmelde; derimod hendes nye lille bog, som består af tre dele. Først fire såkaldte kritikermonologer – man er vel teatermenneske – der er overbevisende debatindlæg til forsvar for anmeldelsen som genre. Det er tiltrængt, for en politisk kulturdebat uden en kvalificeret kunstdebat er lig med populisme, og i aviserne er alt for meget kunstkritik blevet til forbrugerstof. »Uden kvalificerede kunstvurderinger bliver kunsten betvivlet som samfundets spejl,« skriver Anne Middelboe Christensen.

Men medierne sætter stof om kunstnerne højere end stof om selve kunstværket; og aviserne sætter deres anmeldere til at lave alt muligt andet. Men de bedste af dem har i det mindste stadig fastansatte anmeldere. På stykbetaling kan man for det første ikke forvente en anmelder, der for egen regning følger med i kunstarten – for det andet er det så som så med integriteten, når man skal holde sig på god fod med alle potentielle arbejdsgivere i miljøet.

Had-kærighedsforhold

Begejstring og brutalitets første del giver et genkendeligt, og for udenforstående sikkert øjenåbnende, indblik i had-kærlighedsforholdet mellem skrivende og redaktører – hvoraf nogle »fravælger anmeldelserne for at få fred opad i det redaktionelle hierarki, hvor interview og kommentarer er mere værdsat.« (min kursiv, MT). Godt set og sagt. Det umiddelbart måske paradoksale, men ikke desto mindre sande er, at uden den offentlighed, som anmeldelser er, bliver kunsten mere elitær. Mit referat af denne del af bogen afslører, hvor enig jeg er.

Ud over lidt anmelderihistorie i tredje del og 16 nedslag i anmeldelser af Jeppe på Bjerget fra 1722 til 2012 er resten af bogen i lange stræk et lavpraktisk kompendium til studerende. Det burde man nok ikke belemre den læsende offentlighed med. Anden del er således en »anmelderinstruktion«, og selv om den er udmærket som manual, så er det vel begrænset, hvor mange der har brug for en bog om, hvordan man laver rubrikker og mellemrubrikker og faktabokse og husker illustratornavn (at man underviser i det på et universitet, er egentlig nedslående).

Så kommer der noget lyrik om symbiosen mellem anmeldelse og værk, om brændstof, vinkling og anmeldelsens temperamenter.

Her holder jeg dog meget af denne detalje: »Rusen ved at vælte sig i nedladende perfiditeter damper dog forbløffende let af og bliver afløst af skam«, og derfor tilgiver jeg visse truismer, såsom nødvendigheden af at være tro mod sin oplevelse af kunstværket.

Stjerner og hjerter

»De syv anmeldertyper« som absolut ingen, jeg kender, falder ind i, er noget pjat, ligesom en gennemgang over to sider af »stjernesystemet« fra en til seks med forfatterens karakteristik.

Her hedder det blandt andet: »Fem stjerner har noget påholdende eller decideret nærigt eller køligt over sig«. Det virker lovlig internt og subjektivt uden for en konkret praksis eller avisredaktion.

Og ved at skrive: »At give tre stjerner er at bede om, at ens anmeldelse ikke bliver læst«, bliver Anne Middelboe Christensen eksponent for netop den leflende tendens til unuancerede domme, hun med rette anholder. En velskrevet, vedkommende anmeldelse bliver da ikke dårligere af at have stjerner og hjerter. Kritiklæsere er jo ikke idioter.

Og når hun nu har skrevet en praktisk guide til anmelderrollen, burde (! et fyord i en anmeldelse) Anne Middelboe Christensen da netop lære sine studerende at bruge de forhadte (og af denne anmelder heller ikke elskede) stjerner og hjerter rigtigt? Nemlig som et ekstra redskab.

Når et værk ved hjælp af dem har fået tildelt sin plads i hierarkiet af let eller vægtigt, kiosk eller klassiker, kan man bedre bruge den sparsomme spalteplads på at kvalificere, kritisere, ja, anmelde, hvad der er lykkedes eller ikke på værkets tårnhøje eller beskedne præmisser.

Og hvorfor kommer denne garvede anmelder ikke for alvor ind på habilitetsproblemet og kritikkens sociale omkostninger i andedammen? Det er et væsentligt aspekt ved anmelderi, som man om noget burde forberede de håbefulde kulturpushere på. Hvilke konkrete konflikter kan man komme i, hvor lurer fejheden, mageligheden, ulysten til at såre? Det har desuden almen interesse, om ikke andet nyfigenhedens.

Information var for et par år siden skinhelligt ude med riven, og selv har jeg meddelt kulturredaktøren, at jeg i 1980’erne læste hos Erik Aschengreen sammen med Anne Middelboe Christensen og sætter hende højt, både professionelt og personligt. Og netop fordi hun er professionel, vil hun tage det pænt, at jeg mener hendes nye bog er blevet en lidt for blandet landhandel.

 

 

Anne Middelboe Christensen: ’Begejstring og brutalitet’. En guide til anmelderens rolle. Informations forlag, 141 s., 199 kr. Udkommer i dag

Marie Tetzlaff er anmelder på dagbladet Politiken

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu