Læsetid: 1 min.

Lockout

21. juni 2012

’Die Hard in Space’ kunne passende være en alternativ titel til denne science fiction-actionfilm, der har Guy Pearce og Maggie Grace i hovedrollerne. I hvert fald synes de tre manuskriptforfattere, hvoraf Luc Besson er én, at være inspireret af den blanding af vid og hårdtslående spænding, der kendetegner John McTiernans original fra 1988, og Pearces figur, Snow, er en af den slags snarrådige, hverdagsagtige antihelte, Bruce Willis spiller i de fire Die Hard-film.

Snow er en Secret Service-agent, der i en ikke så fjern fremtid er blevet uskyldigt dømt for mordet på en tidligere overordnet. Lige da han skal sendes ud til et nyindviet fængselsrumskib, der er i kredsløb om Jorden, slipper 500 fanger løs og tager præsidentens datter, Emilie (Maggie Grace), der er på besøg i fængslet for at undersøge de humanitære forhold, som gidsel. Snow bliver nu bedt om at redde hende, og med sin egen dagsorden i bagagen påtager han sig den alt andet end ufarlige opgave.

Så langt, så godt og ganske forudsigeligt – ligesom resten af Lockout – og fuld af karikaturer og utroværdigheder. Heldigvis er Snow et festligt og respektløst bekendtskab, der ypper lige så meget kiv med sine tidligere chefer i Secret Service som med præsidentens datter. Scenerne mellem ham og hende er ret morsomme og filmens bedste. Til slut går der Star Wars i Lockout, hvilket virker decideret fjollet, og filmen ender, præcis som man forventer det. Kunst er det ikke, men som jævnt underholdende tidsfordriv fungerer den.

Lockout. Instruktion: James Mather og Stephen St. Leger. Manuskript: Stephen St. Leger, James Mather og Luc Besson. Fransk (Biografer landet over)