Læsetid: 3 min.

Det store perspektiv

Léonie Sonnings Musikpris går i år til en pioner inden for den gamle musik og blev kvitteret for med en mindekoncert for hans afdøde hustru og medskaber af en ny tradition
4. juni 2012

I dag er vi efterhånden forvænte med et stort barokrepertoire, som helst skal spilles på originale instrumenter i original stemning, og som tiltrækker et stort og folkeligt publikum. For et par år siden modtog vores egen foregangsmand Lars Ulrik Mortensen Sonnings Musikpris for at have udviklet et bredt kendskab til den gamle musik og gjort den levende, endda her i vort eget land. I år går prisen til den catalanske musiker Jordi Savall, der i allerhøjeste grad er en af grundene til, at denne bølge af barokmusik for originale instrumenter nogensinde startede. Savall begyndte først med at spille cello, som han spillede i ni år, før han kastede sig over den glemte gambe, viola da gamba, et gammelt barok-strygeinstrument, der ligner en lille cello. Med dette instrument begyndte han at opstøve musik på mikrofilm og i gamle partiturer på biblioteker i London og Paris og afstøve et gammelt og glemt repertoire. I dag kan man studere gambe på musikkonservatoriet i København for eksempel, men dengang var Savall som pioner i faget sin egen lærer.

Som Steen Frederiksen, formand for Léonie Sonnings Musikfond, sagde det ved overrækkelsen af prisen i en god og fint formuleret tale, var det 21 år siden, han hørte og fascineredes af Savall for første gang, og det derfor gjorde ham glad, at han endelig var blevet valgt til prisen. Savall er ikke længere ene på barokscenen, som i dag blomstrer i hele den klassiske europæiske musikkultur, men i år er året for at mindes, hvordan det egentlig opstod.

Savall var i mange år gift med sopranen Montserrat Figueras, som han optrådte sammen med. Sammen har de to børn, der spiller og synger, både selvstændigt og i familieensemblet. Sidste efterår døde Montserrat Figueras ulykkeligvis og nåede altså ikke, som det var hensigten, at medvirke ved koncerten i København. I stedet stod koncerten i Montserrat Figueras minde, og som Savall fastholdt det, var hun til stede i ånden og ikke mindst i en optagelse af hendes stemme, der indgik i koncerten.

Fredsprojekt

Det er ikke for ingenting, at Mnemosyne er mor til muserne. Kunst er erindring, og ifølge Savall er musikken »the art of memory par excellence«. Det var det store perspektiv, der var aftenens hovedgæst ved koncerten i Trinitatis Kirke, og som har været kendetegnende for Savall og Figueras de seneste mange år. Deres musikalske projekt med at opdyrke glemt musik har ført dem tilbage til også glemte kulturer og til et multikulturelt fredsprojekt inden for musikken, hvor arabisk og europæisk musik mødes under en samlende middelhavskultur. »Mare nostrum« kalder de et potpourri af kretensisk, sefardisk, ottomansk, arabisk-andalusisk og middelhavsegnenes musik, og dette værk var den bærende programdel ved torsdagens koncert. Savall har ud over sit familieensemble tre ensembler: Hespèrion XXI, som han grundlagde sammen med Montserrat Figueras, vokalensemblet La Capella Reial de Catalunya fra 1987 og det lille orkester Le Concert des Nations. »Mare nostrum« spilles af Hespèrion XXI, der var med i København. Ni musikere fra ni forskellige lande: Armenien, Bulgarien, Tyrkiet, Marokko, Grækenland, Spanien, Frankrig, Israel og som Savall insisterede på: Catalonien. En oprindelig fred mellem alle disse nationer kan man ikke tale om, snarere en historisk tradition for ufred, sådan som Savall også bad os erindre alle dem, der ikke lever i fred lige nu. Men musikken tydeliggør en fælles kultur og en fælles vilje til at opnå »fred i vores hjerter på den eneste mulige måde: gennem kærlighed og musik«. Det var Savalls takkeord ved prisoverrækkelsen, der blev efterfulgt af en soloafdeling med Savall selv på 7-strenget bas viola da gamba, en sjælden og mindeværdig begivenhed.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu