En anderledes affære

De franske instruktørbrødre David og Stéphane Foenkinos inviterer med ’La Délicatesse’ til et dejligt skævt bud på en uventet romance
26. juli 2012

Han vil ikke gå hen til hende, hvis hun bestiller kaffe. Heller ikke hvis hun bestiller noget så ordinært som te eller appelsinjuice. Men bestiller hun en abrikosjuice, er han nødt til at gå hen og tale med hende, og til sidst ender hun efter vægelsindede overvejelser naturligvis med netop den bestilling. Sådan indledes den nuttede romance mellem Audrey Tautous Nathalie og Pio Marmaïs François i brødrene David og Stéphane Foenkinos romantiske dramedy La Délicatesse. Kort efter er de to smukke mennesker gift, og man ser en temmelig kedelig film foran sig, hvor de – i stil med Marmaïs’ anden aktuelle film Lykkelige omstændigheder – måske nok møder lidt problemer, men vil ende sammen til sidst. De er helt enkelt for perfekt kalibreret sukkersøde til, at noget for alvor kan gå galt. Heldigvis er det her, Foenkinos-brødrenes film baseret på Davids roman bestemmer sig for at blive andet end endnu en forudsigelig, romantisk komedie. François dør uventet, og filmen tager sig tid til at skildre Nathalies sorg.

Skønheden og svenskeren

Kontorarbejdet ved et passionsløst, svensk firma i Paris bliver hendes overlevelsesstrategi, og trods romantiske tilbud fra bl.a. hendes overordnede (Bruno Todeschini) lader Nathalie ikke til at ville melde sig ind i kærlighedskampen igen. Indtil hun som chef en dag ud af det blå kysser sin medarbejder Markus (François Damiens). Markus er en stor svensker med tvivlsom sweatersmag. Han viser lidt for mange tænder, når han smiler, og står i skarp kontrast til Tautous nette ydre. Pludselig kommer filmen til at handle om, hvorvidt to så umiddelbart forskellige mennesker kan danne par? Nej, er omgivelsernes spontane reaktion, men filmen insisterer på at give deres forhold en chance og udfordre etablerede opfattelser af indre kontra ydre kvaliteter og spørgsmål om status.

Humoristisk sans og evnen til at lytte må også tælle på plussiden. Det er, som om Liechtenstein går tur med USA, konstaterer Markus selv, da de en aften spadserer rundt i Paris’ romantiske omgivelser. Damiens bringer en sårbarhed og længsel til filmen og det smitter klædeligt af på Tautou, hvis karakter får flere nuancer med hans ankomst.

Fra et skandinavisk perspektiv skal man købe historiens akavede skildring af Markus’ svenskerbagage, som bl.a. involverer et spøjst forældrebesøg. Det svenske element giver dog også anledning til elementært fjollede øjeblikke, som når chefen ynder at byde på skorper. Ordet crisp roll har helt enkelt en vidunderlig kikset klang på fransk.

La Délicatesse roder i perioder. Der skal både være plads til finurlig fortællestemme, kommenterende musik af Émilie Simon, sorg og sjov og en god portion alvor, men grundtonen er konsekvent charmerende. Man sætter pris på de debuterende brødres vilje til at overraske og være anderledes i en genre, som ellers sjældent tilbyder de store udfordringer.

La Délicatesse. Instruktion: David og Stéphane Foenkinos. Manuskript: David Foenkinos efter egen roman. Fransk. (Grand Teatret, København, Øst for Paradis, Århus, Biffen, Ålborg, Café-Biografen, Odense og Gentofte Kino)