Læsetid: 4 min.

Folk i fanødragt og helt andre klæder

Nogle strikkede, andre gik om bord i sødmælken på Fanø Free Folk Festivals sidste dag i Sønderho Forsamlingshus. Festivalen med de fire F’er kunne alt det med karma, som 3F mislykkes med for tiden. Når musikken både formåede at forbløffe og spille, var rammerne ikke blot unikke, de var optimale
Fælles for navnene på festivalen var, at de havde meget lidt travlt med at komme af og på scenen. Og slet ikke travlt med at følge normal populærmusiks rygradsbaserede sangskabelon.

Fælles for navnene på festivalen var, at de havde meget lidt travlt med at komme af og på scenen. Og slet ikke travlt med at følge normal populærmusiks rygradsbaserede sangskabelon.

Alf Lenni Erlandsen

1. august 2012

Det var ikke de typiske festivalgængere, der søndag eftermiddag inhalerede den sidste portion koncerter under tredje udgave af Fanø Free Folk Festival. Fra væggene i det patinerede forsamlingshus nær vadehavsøens sydligste spids bivånede Fonden Sønderhos første bestyrelsesmedlemmer – foreviget først i 1900-tallet – med søfolkets stoiske blikke.

Havde de været levende, og havde de haft et kendskab til dansk festivalkultur, havde de formentlig glippet med de isklare øjne. For publikum på de bageste rækker lyttede med afsindig besindig begejstring, mens den russiske duo Astma kaglede og flegnede sig igennem et improvisatorisk og minimalistisk materiale for elguitar u. krop og smaddertrommer m. headset. Under denne groteske og helt igennem forpustet arytmiske østpendant til The White Stripes sad min sidekvinde til venstre begravet i en paperbackudgave af Pride and Prejudice, og til højre på en langbænk fandt et venindepar i midt-20’erne deres strikkepinde frem og begyndte på det, der kunne blive til to sæt uldne sokker. Turkis og lyserød, hvis De absolut insisterer.

Nu virkede hverken Alexei Borisov, med en fortid i 80’ernes sovjetiske industrialbølge, og hans omtrent halvt så unge partner i Astma, Olga Nosova, ikke just til at slå ud af kurs, så de fortsatte de aparte bersærker-rundgange med et minimum af struktur og fuld blæs på spoken word og hysteriske lattereffekter.

En lykkeridders paradis

Det var fascinerende, men også mere mærkeligt, end det var kønt. Og da slet ikke tømmermandsmusik, som en storkrøllet fyr så ud til at konstatere, da han overtog stolen fra Jane Austen-læseren og tyllede løs på sin medbragte literkarton med sødmælk (økologisk, naturligvis) og tjekkede sin udprintede rejseplan tilbage mod København H.

Samme gut var to dage tidligere stemplet ind, mens han fortalte den første den bedste, hvordan han ad omveje havde hørt om denne usædvanlige folkfestival i Danmarks smukkeste landsby anno 2011:

»Det var en spontan beslutning efter Roskilde og Tour de France,« berettede han og satte sig, glædestrålende, til rette i solen ude foran med en ravpilsner fra Fanø Bryggeri. »Jeg synes, det er helt specielt med husene og … øøøøh,« fortsatte han, »alt er bare idyllisk og fedt.«

Spot on. Lykkeridderens begejstring var velbegrundet. Der findes næppe finere rammer om en lille og umiddelbart undseelig folkfestival end stråtækkede Sønderho. Og til overflod: Ud over selv at være gammel kunstnerkoloni har landsbyen med 277 faste indbyggere anno 2011 en sej og insisterende tradition for storswingende folkemusik og -dans.

Det var intimt iscenesat, og når det generelt bredspektrede, men yderst smalle musikprogram ikke slog til, gjorde kulissen det. Publikum følte sig hjemme og trygge, selv om omgivelserne var usædvanlige.

Frit fortolket folk

Bag Fanø Free Folk Festival står en række lokale kræfter og det Aarhus-baserede musikmagasin Geiger, ikke mindst. Siden 2000 er det udkommet med nørdede og indsigtsrige artikler på tryk og web om især de små rystelser og bevægelser, der radierer fra den elektroniske undergrund. Fanø Free Folk Festival flirtede sine steder med elektronicaen, men som de fire F’er indikerer, handler det i Sønderho om frit fortolket folk.

Sikkert er det da også, at Geiger og co. ikke kan klandres for at satse på de sikre trækplastre. Nuvel, i 2011-udgaven nød de lidt for få fremmødte Hymns From Nineveh midt i gruppens nationale gennembrud, men årets godt og vel 20 konstellationer var mestendels lucky punches for det »tilfredsstillende« fremmøde på 130 betalende gæster plus det løse. Nøjagtig som sødmælksmanden greb publikum gang på gang chancen og gik på opdagelse. Lod sig overraske. Og forbavse. Nogle gange også skuffe, for de koncise Facebook-præsentationer til trods var det svært at vide, hvad der ventede efter næste interimistiske lydprøve on stage.

Fælles for navnene – der spændte fra det barfodede travel light-orkester Tranquebars delvist skingre og svulstige, delvist medrivende og marcherende (sø)røverhistorier, over hollandske Josef van Wissem og hans repetitionsivrige 12-strengede el-lut, til engelske Simon Finn – var det, at de havde meget lidt travlt med at komme af og på scenen. Og slet ikke travlt med at følge normal populærmusiks rygradsbaserede sangskabelon. Her var sjældent noget to-vers-og-så-et-omkvæd. Ofte hverken eller. Folken skød andre genveje og indtog nye forklædninger på Fanø, hvor flere af navnene justerede i deres vanlige repertoire og udtryk for at komme festivalprofilen i møde.

I den mest traditionelle rille befandt veteranen Simon Finn sig, og hans koncert lørdag aften blev sigende nok et af festivalens bedst forløste højdepunkter. Med sin dybtrustne røst og akustiske guitar leverede gadepoeten sin klassiker »Jerusalem«, som eskalerede i et fornemt møde mellem mægtighed og lyrisk afmagt. Kuldegysningerne sitrede i forsamlingshuset, og de intenst lyttende connaisseurer rejste sig sågar fra skrædderstillingerne på gulvet og stemte i med et bragende bifald.

Fanø Free Folk Festival er et besøg værd, og med et par enkelte solide programindslag går man også musikalsk alt andet end forgæves. Tag selv chancen til næste sommer.

 

Fanø Free Folk Festival, Sønderho Forsamlingshus, 27.-29. juli

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu