Læsetid 3 min.

Når blodrus og skaberkraft går i ét

Bag den lovende titel ’Eddie the Sleepwalking Cannibal’ gemmer sig en ikke særligt medrivende gyserkomedie
12. juli 2012

At være udbrændt kunstner er ingen spøg. At befinde sig i nærheden af en udbrændt kunstner er heller ikke nødvendigvis hverken sjovt eller sundt for helbredet. I al fald ikke i den dansk-canadiske gyserkomedie Eddie the Sleepwalking Cannibal, hvor Thure Lindhardt spiller den danske kunstmaler Lars, som efter en yderst lovende start møder den kreative mur.

Da han efter mange års inaktivitet tager job som underviser på en kunstskole i en bundfrossen lilleby i Canada, støder Lars ind i den stumme lokale særling, som også er filmens titelfigur. Begge mænd har voldsomme oplevelser i bagagen, og det skal vise sig, at han i Eddie har fundet en morbid muse.

Udtrykket »den, der sover, synder ikke« gælder nemlig på ingen måde i Eddies tilfælde, for i søvne afliver han skovens dyr med sine bare hænder og skarpe tænder.

Natmad på ny måde

Da Lars overværer disse makabre optrin, mærker han omsider inspirationen og skabertrangen skylle gennem sig på ny. Og hvem siger egentlig, at Eddie behøver holde sig til firbenede natsnacks?

Eddie the Sleepwalking Cannibal går med andre ord i kødet på det noget gennemgnaskede tema at lide for kunsten. Men især på det at lade andre lide for den, altså kunstneren som snylter på andre menneskers ulykke.

Nogle af de ideer, filmen bygger på, er skam interessante nok, men som drama og fortælling føles den uforløst. Den er kun 82 minutter lang, men ville muligvis have fungeret bedre som novellefilm. Også fordi figurerne primært er typer eller omvandrende symboler og dermed bestemt ikke skriger på vores indlevelse. Jo mere blodet flød, jo mere bevidst blev jeg om, hvor udvendigt det hele virker.

I filmens første minutter møder vi en spøjs strisser, og dermed er sammenligningen med Coen-brødrenes sorte snekomediedrama Fargo endnu sværere at komme udenom. En barsk målestok, som da heller ikke er til filmens fordel, fordi den overordnet altså ikke fungerer optimalt: Eddie the Sleepwalking Cannibal gør på intet tidspunkt rigtig ondt som (a)-moralsk drama, og den bliver kun i glimt rigtig grovsjov og sublim i sin satire.

Fælles om splittelse

Thure Lindhardt er dog udmærket castet, fordi han ubesværet favner det småpjevsede og jordbundne og det lavintensivt dæmoniske. Derfor står det også klart for os, at Lars og Eddie indgår i et slags skæbnefællesskab, fordi de begge har en splittet offer-bøddel personlighed – skønt Eddies er noget mere ekstrem end den eksilerede danskers. Lindhardt får også anskueliggjort Lars’ moralske dilemmaer, men under huden kommer disse heller ikke. I titelrollen har Dylan Smith tilstrækkelig mimiktalent til at lande sin figur et sted mellem utøjlet urkraft og bizar barnlig uskyld, og derudover strutter Stephen McHattie af satanisk veloplagthed i rollen som Lars’ alt andet end tillidsindgydende agent.

Skævt kultpotentiale

Der er desuden fremragende temaunderstøttende detaljer hist og her, som når Lars holder sine hænder op foran et voldsoffer i en imitation af lærredets rammer, som var den forurettede blot endnu et motiv i rækken. Eller når en lokalradiovært frejdigt lovpriser de bloddryppende handlingsforløb i diverse operaer. I skildringen af Lars’ kreative blodrus har filmmagerne desuden fundet det helt rigtige stykke klassiske musik til at udtrykke hans indre intensitet.

Jeg tvivler på, at jeg vil huske Eddie the Sleepwalking Cannibal om et års tid, men det skal ikke afvises, at filmen har skævt kultpotentiale nok til at gøre et mere varigt indtryk på andre.

’Eddie the Sleepwalking Cannibal’. Instruktion: Boris Rodriguez. Manuskript: Boris Rodriguez, Jonthan Rannells og Alex Epstein. Dansk-canadisk (Palads i København samt en lang række biografer i provinsen)

Du kan godt slippe for annoncerne på information.dk

Det koster 20 kr. pr. måned

Køb