Sherlock Holmes’ små hjælpere

En fransk tegneserie vækker The Baker Street Irregulars, altså de gadebørn, der assisterer Conan Doyles detektiv, Sherlock Holmes, underholdende og flot til live
11. juli 2012

»’Det er Baker Street-afdelingen af politiets detektivstyrker,’ sagde min ven alvorligt, og før han havde talt ud, kom en lille flok af de mest beskidte og lasede gadedrenge, jeg nogensinde har set for mine øjne, stormende ind i stuen.«

Sådan præsenterede Arthur Conan Doyle for 125 år siden verden for The Baker Street Irregulars i den første af historierne om Sherlock Holmes, En studie i rødt, hvor de beskidte, men også kvikke og driftige gadedrenge anført af Wiggins yder den geniale detektiv uvurderlig hjælp i en mystisk sag.

»’Man kan få mere arbejde ud af de små fyre end af en halv snes politibetjente,’ bemærkede Holmes. ’Bare synet af en embedsmandslignende person lukker folks læber med syv segl. Men disse knægte kommer rundt overalt og hører alting. De er også særdeles kvikke i hovedet; de skal bare organiseres lidt’.«

Ligesom deres berømte arbejdsgiver vakte The Baker Street Irregulars både begejstring og en vis nysgerrighed hos læserne – Conan Doyle brugte dem siden i sin anden Sherlock Holmes-roman, De fires tegn – og siden har de optrådt i apokryfe skrifter om Holmes, har fået deres helt egen romanserie og er blevet omsat til både film og tv-serier. Jeg husker selv med fornøjelse de otte afsnit af The Baker Street Boys, som BBC producerede i 1983, og som nogle år senere blev vist på dansk tv, og i hvilke de hjælper Holmes og opklarer deres egne sager.

Detektivens assistenter

Præcis som de gør i den franske tegneserie Baker Street Kvartetten, hvis første bind, Huset med de blå gardiner, lige er udkommet på dansk – og kun understreger den enorme interesse, der endnu er for alt, der har med Sherlock Holmes at gøre. Tegneserien, der er skrevet af J.B. Djian og Olivier Legrand og tegnet af David Etien, er for store børn, og som titlen antyder, handler den om de tre unger (og en kat), to drenge og en pige, der bor på Londons gader og altså tjener lidt penge på at assistere Sherlock Holmes og hans tro følgesvend, dr. Watson.

I Huset med de blå gardiner følger gammelkloge, belæste Billy, temperamentsfulde Tom og hemmelighedsfulde, stille Charlie på opdrag af Holmes efter en brutalt udseende personage, og da de finder ud af, hvor han skal hen, rapporterer de deres opdagelser til detektiven, som så kan tage affære. Og så begynder historien og dramatikken for alvor.

Tom, den ældste i trekløveret, er forelsket i blomsterpigen Betty, og da hun kidnappes af mystiske mænd lige for næsen af ham og hans venner, er det op til Baker Street Kvartetten at tage affære og finde hende igen. Holmes og Watson er just taget udenbys på en sag, så ungerne er på egen hånd, men som i Conan Doyles bøger er de kvikke og handlekraftige, og snart har de fundet ud af, at Betty er blevet taget til fange af en skruppelløs bordelmadamme.

En vis poesi

Baker Street Kvartetten: Huset med de blå gardiner er et solidt og underholdende fortalt og flot, stemningsfuldt tegnet album, der i skildringen af 1880’ernes farverige London er fuld af fine og sigende detaljer, som vækker Victoriatiden smukt til live. Den engelske hovedstad er måske nok lidt mindre barsk og beskidt, end den reelt var dengang – det er jo for børn – men ludere, lommetyve og fulde folk er der nok af, og de lever også takket være David Etiens klare streg og dygtige brug af farver og dynamiske skift mellem nær- og totalbilleder.

Der er humor, men også en vis melankoli i skildringen af de tre hovedpersoner, Billy, Tom og Charlie, som alle har triste historier at fortælle om deres opvækst og forældre – f.eks. er Charlies mor indlagt på et sindssygehospital, og Tom har tidligere været med i en tyvebande. I sin tone og visuelle stil kunne Baker Street Kvartetten godt minde en smule om den franske mestertegner Regis Loisels nærmest socialrealistiske udgave af Peter Pan, der ligger så langt fra Disney-versionen, som det næsten er muligt.

Derfor er der en vis poesi i, at det er Loisel, der har skrevet forordet til Huset med de blå gardiner. Tegneren slutter af med at skrive, at »dette album rummer alle de ingredienser, der skal til for at finde og begejstre et stort publikum,« og det kan man ikke være helt uenig med ham i.

Djian, Legrand og Etien: ’Baker Street Kvartetten bind 1’. Forlaget Cobolt. Oversat af Ole Steen Hansen. 56 sider. 198 kroner