Læsetid: 2 min.

Det brænder på

Der er koks i køkkenet og knas med kærligheden i den fjerlette og lidt ujævne franske komedie ’Kokken’, der ser auberginer i øjnene og serverer and på tern
Der er koks i køkkenet og knas med kærligheden i den fjerlette og lidt ujævne franske komedie ’Kokken’, der ser auberginer i øjnene og serverer and på tern
23. august 2012

Den yngre kok Jacky Bonnot er en slags sjælefrænde til vor egen Egon Olsen. I lighed med den legendariske småforbryder med det enorme ego er Jacky en kompromisløs perfektionist, hvis stejle attitude konstant bringer ham på kollisionskurs med omverden.

Jackys åbenlyse mangel på overbærenhed med folk, der har nok i discountpølser og pommes frites, får ham gang på gang fyret. Hvilket er særlig uheldigt, når man har en overtrukket konto og en højgravid kone, hvis tålmodighed er ved at slippe op.

Krisen kradser også hos veterankokken Alexandre Lagarde (spillet af Jean Reno), som stadig nyder anseelse, selv om han mistede sin passion for kogekunst, da hans ægteskab røg på gulvet. Alexandres usympatiske chef ser ham som lidt af et fortidslevn og venter bare på en anledning til at fyre ham. Da han og Jackys veje krydses, vil det vise sig, om disse to temperamentsfulde grydesvingere kan hjælpe hinanden videre privat og professionelt.

Kontakt til råvaren

Når Kokken er på toppen, serverer den forrygende kærlige parodier på prætentiøs kulinarisk terminologi, som når der tales om vigtigheden af at ’se auberginen i øjnene’. Vi ser desuden madkunstnerne lytte sig frem til, om en gulerod ønsker at blive hakket eller revet (med fare for at afsløre for meget ender det med sidstnævnte). Molekylærgastronomi og fjollede gimmicks får også en rask afklapsning, eksempelvis når and serveres på lidet appetitvækkende tern.

I hovedrollen udstråler energiske Michaël Youn en god blanding af idealistisk stakkel og pain in the ass.

Bredtfavnende og ufarlig

Ved et par lejligheder bliver det hele dog mindst et nummer for fjollet: En spansk bifigur – som muligvis skal lede tanken hen på El Bullis Ferran Adrià – overspilles, og en scene, hvor vor hovedpersoner forklæder sig for at bedrive industrispionage, ligner noget fra en underfrankeret 1970’er-farce.

Med sine blot 84 minutters spilletid passer Kokkens omfang sådan omtrent til dens tematiske ambitionsniveau. Det er en bredtfavnende og ufarlig, men som regel ret charmerende film – med en titelsekvens, som er en lille lækkerbisken i sig selv. Derfor en glad, men ikke himmelhenrykt smiley til dette stykke sensommereskapisme.

 

Kokken. Instruktion og manuskript: Daniel Cohen. Fransk og spansk (Dagmar, Grand, Falkoner og Vester Vov Vov i København samt en række biografer i provinsen)

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu