Gonzo-kunst

Det personlige over værkerne bliver understreget af Foghmars udstillingsstrategi
10. august 2012

Poesien er håndholdt, underspillet og meget umiddelbar. Det er næsten en form for gonzo-kunst, når Christian Foghmar i ugerne efter massakren på Utøya lægger mærke til de ens begonier på en række gravsteder i Oslo. Det er meget personligt, når Foghmar studser over småting på sine rejser. Eksempelvis ser han Jeltsins enke sørge ved sin mands grav i Moskva i hele 45 minutter, hvilket han bruger til at fotografere de mange portrætter på gravene omkring hende. Eller når han ikke kan få øjnene fra bygningernes ventilationsanlæg, der sidder som knyster på murene.

Fotografierne er printet i formatet 9x13 cm og monteret tæt. Mange af værkerne parafraserer over eksempelvis Keith Arnatts værk self burial, hvor han fotografer sig selv forsvinde i naturen ved at synke i et hul. De ni billeder af Arnatt, der ironiserede over, hvordan den traditionelle kunst synes at forsvinde, blev vist et ad gangen i to sekunder ad gangen over ni dage på tysk tv i 60’erne. Det burde Foghmar også have gjort med Selvopstandelsen, der omvendt påpeger, hvordan det er kunstneren, der pludselig er i centrum. Foghmar stiger til vejrs.

Inspireret af Ed Ruschas rimeværker hvor Ruscha satte ting sammen, der ikke havde noget med hinanden at gøre, men som rimede, har Foghmar lavet triptykonet Ed Ruscha, Morrissey & Hemingway, der består af tre fotos af tre mænd, der alle ligger på gulvet i et virvar af bøger. Ed på det første med sine egne bøger, Morrissey på det næste med sine Oscar Wilde-bøger og Foghmar på det sidste dækket af sin samling af bøger af Hemingway.

Det personlige over værkerne bliver understreget af Foghmars udstillingsstrategi. Han har stillet sig uden for galleriscenen og viser hver gang sine værker i lånte lokaler. Det er altså først og fremmest Foghmar, der synes, det er interessant, når han opdager en graffiti i en tunnel i Hammel, hvor der med teksten »Smithson you fucking twat« muligvis refereres til den berømte amerikanske land-art-kunstner Robert Smithson – det er ikke, fordi det passer ind i en kunstnerisk karriere, eller fordi der var et galleri, der manglede et værk. Foghmars uafhængighed er befriende og værkerne fulde af overskud.

’Selvopstandelsen’ og andre nye arbejder, Palægade 7, København K til den 19. august. Dog kun åbent lørdag og søndag 12-15