En lille fin mand

Glenn Close præsterer i rollen som den lille krydsklædte tjener, Albert Nobbs, sit livs mest sarte og komplekse skuespilbedrift, men i Rodrigo Garcías historiske drama fremstilles verden omkring Albert til gengæld lidt for grov og simpel
9. august 2012

I 1800-tallets Irland skal man være mand. Det er sagen. Så er der ingen ufrivillige graviditeter og ingen fordrukne kærester. Som mand kan man få et godt betalt tjenerjob og spare lidt penge sammen under madrassen. En dag kan man, måske, åbne sig en lille butik og blive selvstændig. Måske kan man få en lille, dygtig kone ved sin side, der kan tage sig af kundebetjeningen. Og så kan man slippe for sexistisk fornedrelse og overgreb – alt det, som den lille Albert Nobbs med de ydmyge drømme, blev udsat for i sin barndom og ungdom. Dengang ’han’ var pige. Før han første gang trak i herretøj. Tøjet og identiteten kom til at virke som en beskyttelsesdragt for ham i en verden, der gav knebne muligheder for en ’hun’.

En mandeverden, som han aldrig siden er trådt ud af. Nu er Albert biologisk ’hun’ og socialt ’han’ med en naiv og selvudslettende personlighed, der er fanget et sted mellem fortid og frihed. Det er denne eksistentielle situation, drømmen om frihed, ikke kønsskiftet som sådan, der udgør vægten i Rodrigo Garcías fine men også ærgerligt karikerede Albert Nobbs.

Brugte fordæktheder

Det var en kamp for Glenn Close at bringe George Moores spøjse novellehistorie om Albert Nobbs til lærredet.

I 1982 spillede hun den som stykke på Manhattan Theater Club. Efterfølgende tog det årtier at finansiere og caste til en filmproduktion. Men resultatet er ikke blevet en blændende forløsning af besværet. Selv spiller Close rollen som Albert Oscar-værdigt (og Oscar-typisk) godt. Sart og komplekst. I sit lidt for store tøj og Chaplinske bowlerhat fremstår han skrøbeligt og præcist som sin helt egen type. Man tror øjeblikkeligt på ham som (spøjs og skræmt og lidet charmerende) person. Køn til side.

Manuskriptet, med sin stivnakkede humor, svigter dog, når han til tider, plotpædagogisk, skal tale højt med sig selv. Og dette mildt teatralske bliver desto mere karikeret i selskab med resten af karaktererne på det irske hotel, hvor hans historie udfolder sig i. Hotelbestyrerinden Mrs. Bakes (Pauline Collins) er slesk og grisk og sladdervorn. Den gamle tjener er drukfældig. Huslægen er godhjertet og vis og knalder i skjul, og med sund lyst, cheftjenerinden. De unge aristokratiske stamgæster er hemmeligt homoseksuelle. Kogekonen er gammelklog. Den nye varmemester, Joe Mackins (Aaron Johnson), er en troløs, socialt belastet drukkenbolt, der behandler den rapmundede tjener Helen (Mia Wasikowska) som skidt og drømmer håbløse drømme om et bedre liv i Amerika. Alle typer er set før og gjort bedre i lystspil og socialklassedramaer om perioden.

Forunderligt

De føles så simple, og deres bevæggrunde så banale, at det føles som en ærgerligt forsigtig ramme at udfolde det komplekse mandsportræt i.

Den eneste, der ægte står Nobbs nær, er damecharmør og husmaler Hubert Page, da også han viser sig at være kvinde i mandeklæder. (Han er spillet noget akavet, og med puder under tøjet, af Janet McTeer – et kønsdække, der er forstyrrende svært at tro, at man kan tro på – hvilket trækker fra filmens troværdighed.) Page har en hustru ved sin side – et forhold, som Albert ikke kan forstå er mere end blot et belejligt makkerskab. Så da den lille tjener har sparet sammen til en tobaksbutik, påtænker han sig naivt at bede Helen om ægtemål. Han går ’ture’ med hende, selv om det koster – og ænser ikke, at Helen (mest) gør det for at fritte ham for gaver til Joe. Han forstår sig ikke på mellemmenneskelige, eller egne, følelser. De har været holdt nede så længe. I de små øjeblikke, hvor denne tomhed for alvor skinner igennem, og den ydre karikatur holdes nede, er portrættet forunderligt og rørende.

Albert Nobbs. Instruktion: Rodrigo García. Manuskript: Glenn Close, John Banville og Gabriella Prekop. Engelsk (Biografer landet over)