Læsetid: 1 min.

The Bourne Legacy

16. august 2012

En Bourne-film uden Bourne og Matt Damon, som spillede ham i de første tre film om supersnigmorderen, der mister hukommelsen og vender sig mod sin tidligere arbejdsgiver, CIA. I denne fjerde Bourne-film, The Bourne Legacy, der er instrueret af manuskriptforfatteren bag de tre første, Tony Gilroy, hedder hovedpersonen Aaron Cross (Jeremy Renner, der er lidt fersk i det) og ligesom Bourne er han blevet genmanipuleret, så han både er klogere, stærkere og hurtigere end alle os andre.

The Bourne Legacy foregår parallelt med handlingen i The Bourne Ultimatum (2007), hvori Jason Bourne er på kollisionskurs med de mennesker, der forvandlede ham til en dræbermaskine og nu vil have ham ryddet af vejen. I den nye film skildres, hvorledes skyggemænd, anført af Edward Norton, lukker alle de tophemmelige snigmorder-projekter ned, inden offentligheden får nys om dem. Og derfor skal Aaron Cross likvideres. Men selvfølgelig slipper han væk og med en af lægerne (Rachel Weisz) bag hans fysiske og mentale forvandling på slæb, er det nu ham mod verden. Præcis som i de tre første Bourne-film.

Gilroy prøver at være mere politisk med referencer til Obamas dræberdroner. Men The Bourne Legacy er lang tid om at komme i gang og har ikke meget nyt eller originalt at byde på, hvorfor man ender med at kede sig. Gilroy er altså ikke ligeså dygtig og dynamisk en billedmager som sin forgænger, Paul Greengrass.

The Bourne Legacy er et strålende eksempel på, at Hollywood burde lære at stoppe, mens legen stadig er god.

The Bourne Legacy. Instruktion: Tony Gilroy. Manuskript: Tony og Dan Gilroy. Amerikansk (Biografer landet over)