Læsetid: 1 min.

The Expendables 2

30. august 2012

Actionfilm er lidt som rockmusik: smækfuld af testosteron og fallossymboler og som regel lige på nippet til det utilsigtet komiske. Medmindre, selvfølgelig, der som her er tale om tilsigtet selvironi. Anden omgang af det animerede actionfilm-museum kendt som The Expendables tager dog sig selv seriøst et stykke hen ad vejen i form af en pompøs skildring af et stærkt bånd mellem en ung og en ældre lejesoldat. Men resten af spilletiden er sat af til makaber tant og fjas, hvor macho-koryfæer som Sylvester Stallone, Arnold Schwarzenegger og Bruce Willis morer sig med at citere hinandens signaturreplikker mens deres fjender falder som fluer. Faktisk er den danske oversættelse også ofte lige på kornet: »Så koger suppen!« lyder afgjort som en mindeværdigt stupid replik fra den underfrankerede actionfilms storhedstid i 1980’erne. Plot er der ikke meget af, men Jean-Claude van Damme er effektiv nok som filmens hovedskurk, hvis logo er geden, fordi det er »satans kæledyr«. Sød detalje, men derudover fremstår figuren ganske generisk, hvilket vist er meningen, da han hedder Vilain og ’skurk’ jo på engelsk hedder ’villain’. Chuck Norris kigger også forbi og tager pis på den ironiske legendestatus, han i sit livs efterår er blevet genstand for (hvis farven på Norris’ 72-årige skæg vitterlig er hans egen, er jeg bestemt imponeret). Endelig er karismatiske Yu Nan en velkommen tilføjelse som ene hårdtslående høne i kurven.

The Expendables 2. Instruktion: Simon West. Manuskript: Sylvester Stallone og Richard Wenk. Amerikansk (63 biografer landet over)