Uhyggeligt hyggeligt

Modsat dens amerikanske forbilleder er TV 2’s nye dokumentarserie ’Fangerne’ skåret pænt, ordentligt og ufarligt. Men hellere det end skarpt, vildt, fascinerende og totalt utroværdigt
Hardcore. Seriens introduktion indeholder nærbilleder af Jens (der sidder inde for vold), fordi han ligner en voldsmand med tatoveringer over hele kroppen, og selvfølgelig er han i gang med at løfte jern. Jens har været på et ’anger management’-kursus i 14 dage, og den mest dramatiske episode er, da en kvindelig betjent kritiserer ham for at tale grimt.

TV 2

23. august 2012

Lad os se det i øjnene: Forbrydere og forbrydelser er godt stof. Skulle man vurdere virkeligheden i den vestlige verden på grundlag af det spejl, som tv hævder at være, ville kriminaliteten gennemsyre vores tilværelse. Alle vore naboer og kolleger ville enten være strømere, stikkere, ofre eller forbrydere, og størstedelen af samfundets ressourcer ville blive brugt til kriminalitetsbekæmpelse. Krimiuniverset indeholder den gode histories tre hovedingredienser: identifikation, fascination og information.

Der er to slags tv: Fiktion og fakta. På fiktionsområdet dominerer kriminaliteten i alle mulige former. Den seneste bølge er bygget på CSI-modellen, altså kriminalteknikerne, der opklarer forbrydelser i laboratoriet, på computerne og ikke mindst ved detaljerede opsprætninger og undersøgelser af lig. Men også livet i et fængsel er fuldt af godt drama. Fra den legendariske tyske Hinter Gittern – Der Frauenknast (Bag tremmer – kvindespjældet), som i ti år og 403 afsnit fascinerede vore sydlige naboer, til Prison Break, hvor 78 afsnit har været vist. Og alle de andre.

Listen over tv-serier, der beskriver det virkelige liv bag tremmerne er alenlang. Cell Block 6: Female Lock Up, Babies Behind Bars, Breaking Down the Bars og Beyond Scared Straight - og amerikanske serier som Lockup og Hardtime.

Så selvfølgelig skal vi også have en dansk fængselsserie og første afsnit af Freeport Medias Fangerne havde premiere i sidste uge på TV 2. Vi følger livet i et af Nordeuropas mest moderne fængsler, som ligger ti kilometer vest for Horsens. Her passer 255 ansatte på 228 fanger.

»Det er et fint fængsel, det er bare de forkerte ansatte,« som en af fangerne slår fast i den helt traditionelt sammenklippede introduktion til hvert afsnit, hvor der antydes vold (»Det er ikke sjældent, at det kommer til voldsomme slagsmål mellem de indsatte – og det involverer ofte stikvåben«). Introduktionen har selvfølgelig også nærbilleder af Jens (der sidder inde for vold), fordi han ligner en voldsmand med tatoveringer over hele den kroppen, inklusive hele ansigtet, og selvfølgelig er han i gang med at pumpe jern.

Ingen helte og skurke

Der er altså lagt op til noget, der ligner de mere hårdkogte amerikanske serier, hvor pædofile fanger tæskes (eller dræbes med hjemmelavede knive), livsfarlige bander hærger, sexmisbrug trives og stofferne flyder. Både bandevinklen, knivvinklen og narkovinklen er med i intro-tekst og billeder, men virkeligheden er så meget dansk.

Hvis ikke hovedpersonerne hele tiden var omgivet af fængselsbetjente, og døre hele tiden blev låst op og i, kunne man ind imellem få det indtryk, at serien handlede om en slags ungdomspension, hvor beboerne selv lavede mad, købte ind i deres lille butik, blev konfirmerede i den dertil indrettede kirke og nok havde lidt kontroverser, men ikke livstruende.

I de to første afsnit, som denne anmelder har set, er knivdramaet reduceret til en gennemgribende visitation, fordi to skruetrækkere er forsvundet. Narkoproblemet er i første afsnit reduceret til nogle få gram hash, som afsløres hos en meget ung fange under den store visitation. Den voldsdømte Jens har været på et såkaldt ’anger management-kursus’ i 14 dage og arbejder med sit temperament, og den mest dramatiske episode er, da en kvindelig fængselsbetjent kritiserer den muskelsvulmende rockertype for at tale grimt.

En af de mere alvorlige episoder er, at en indsat bliver nægtet udgang, fordi han kommer tilbage til fængslet med en meget lille promille, og det må man ikke. Han synes, det er noget pjat, fordi hans promille er så lille, at han godt må køre bil. Men regler er regler, og sådan er det i et fængsel. Til gengæld er der tilsyneladende gang i produktionen af hjemmegæret sprut, som opbevares i fælleslokalerne, for så kan ingen straffes for det! Det er virkelighed, og det er ikke specielt dramatisk – nærmest kedeligt. Næsten hyggeligt, selv om der intet hyggeligt er ved at være i fængsel.

Vi er i Danmark, og selv om tilrettelæggerne i anslaget og klipningen har gjort sig umage for at lægge op til et drama, har man også på fornemmelsen, at de har gjort sig umage for at neddæmpe det i selve fortællingen.

Denne type reality kræver måneders tillidsskabende tilstedeværelse, inden man trykker på kameraknappen, og man får et indtryk af, at de to videojournalister Tue Skals og Kenneth Dall er gået til opgaven med respekt for de medvirkende – både de indsatte og personalet. Her er ingen skarptskårne helte og skurke. Tommy har fået 10 år for at transportere 11 kg kokain. Han forsøger at holde liv i et liv med regelmæssige besøg af sine små børn og konen. Det eneste varme øjeblik i den sammenhæng er, da de små børn synes, at narkohundene, der snuser til deres legetøj, er søde ...

Bag det uhyggeligt hyggelige aner man konflikter og magtstrukturer, som de to første afsnit ikke åbner op for. TV 2’s pressemeddelelse har overskriften: ’Ny TV 2-serie går tæt på landets hårdeste forbrydere’. Det har vi stadig til gode. Men TV 2 er ’hele Danmarks fjernsyn’ og det har tilrettelæggerne taget alvorligt. Det er pænt, ordentligt og ufarligt. Men hellere det end skarpt, vildt, fascinerende og totalt utroværdigt. Når journalister arbejder i et fængsel, gør de det på både myndighedernes og fangernes betingelser. Det er en svær knivsæg at balancere på. Det lykkes i høj grad, men prisen er – og den betaler jeg gerne – at det bliver næsten for pænt. Det tror jeg ikke, at et fængsel er, selv om det er Nordeuropas mest moderne og ligger på en pløjemark, 10 kilometer vest for Horsens.

’Fangerne’, tv-serie i 8 afsnit. Produktion: Freeport Media.

Tilrettelæggelse: Tue Skals, Kenneth Dall, Sune Klingsey, Troels Uhrbrand m.fl. Sendes hver torsdag på TV 2