Drama på damen

Mathilde Walter Clark har skrevet en virkeligt sjov og galdevædet furieroman. Men kan den vrede kvindestemme mere end at underholde?
14. september 2012

Nete Plum, hovedperson i GIPS, er en mopset og melodramatisk samtidsfurie – stiktosset på det meste omkring sig. Det er selvgodt og ond i sulet-sjovt, når hun verbalt (og hen ad vejen bogstaveligt) sønderlemmer sin lade ægtefælle og deres rækkehusægteskab, kollegernes neutralmarinerede litteratursmag og den vestlige civilisations dårskab i øvrigt. Og selvom hun er dybt urimelig, må man give hende ret i meget.

Især går det ud over Netes sølle ægtemand, Jan. Hun sniger for stærke krydderier i hans mad, så han får diarré, spilder kogende vand på ham og løsner trinene på kældertrappen strategisk. Det forstås, at hun er typen, der tænker »mord!«, før hun overvejer »skilsmisse?«. Der er drama på damen. Da Jan for alvor nedkalder hendes vrede over sit hoved med et udenomsknald, er en skæbnesvanger hævnaktion uundgåelig. Så vidt GIPS’ centrale plot.

Verbalt syrebad

Vi er dybt nede i Netes subjektive, menneskefjendske bevidsthed, og alle bifigurer bliver grelt fortegnende igennem hendes hvasse bitchblik. Der er rigelige mængder galde at plaske rundt i, og det bliver da også ret ensformigt med et så bitterfisset sortsyn. Men romanens verbale syrebad er samtidig velskrevet, med original humor og blik for hverdagsgrotesk sortkomik.

Over for selvhjælpsveninden Pusle er Nete f.eks. tørt overbærende: »Når hun så har lyttet færdig, kommer hun mig i møde ved at sige, at hun skam også har problemer med Sune, og at ting ikke er så rosenrøde hos dem heller. Hun gør det ikke af ond vilje. Hun gør det for at nivellere. Vi kvinder får det straks dårligt, hvis vi ikke sidder i samme båd. Om båden så er en synkende skude, kan vi ikke komme i den hurtigt nok.«

Lige så frustreret som hovedpersonen er over de situationer, hun ender i, lige så kosteligt morer forfatteren sig med at placere hende i dem. For eksempel balancerende over et lortesejlende toilet på en lyssky bodega, i færd med at hejse en plastikpose med 40.000 i kontanter ned i cisternen som betaling for de rockerbank, hun har bestilt til Jan.

Mere Medea, tak

Men selvom man kan se komikken, er det lidt ærgerligt, at Mathilde Walter Clark ikke får mere ud af den vrede kvindestemme end det opskruet underholdende. Humoren tager nemlig noget af biddet fra denne stemme, som vi sjældent hører, og som kunne være interessant at udforske for alvor. For at undersøge, for eksempel, hvad det er, vi ikke kan kapere, når vi afskriver vrede kvinder i den offentlige debat som »hysteriske« eller »skingre«. Både forfatteren og læseren befinder sig imidlertid på sikker, ironisk distance af den rasende Nete. Det gør det desværre svært at relatere til hende og at overveje rimeligheden i hendes udlægning af verden. Det havde været et modigt træk, hvis Walter Clark havde udfordret læseren til at tage Nete alvorligt. For furiestemmen, der i raseri anklager alt omkring sig, har potentiale til at være farligt vedkommende. Som Medea, der absolut ikke var for sjov, men om noget havde format. En kvindetype, man hverken kan håndtere eller ignorere.

Nogle få steder bevæger GIPS sig i retning af en uironisk og åben undersøgelse af kvindevreden. Nete mister momentant kontrol og realitetssans, mordfantasierne bliver pludselig alt for virkelige; der bliver åbnet en Pandoras æske, som ikke kan forsegles igen. Det betyder, at der midt i satiren dukker en ægte, forvirret smerte op, som man ikke ved, hvad man skal stille op med. Disse passager føles faktisk akut vedkommende, men størstedelen af romanen forbliver en serie underholdende, men ikke rigtigt forløste, raserianfald. Man kan indvende, at Nete er for meget, for opskruet, hverken til at identificere sig med eller holde ud i længden. Jeg har det omvendt: Gid hun for alvor havde været for meget. En fuldt udblæst furie, som ikke kun er til fare for sine medfigurer, men også for læserens sjælefred.