Ghettoens intime liv

’Lykkens Brud’ fortæller den klassiske historie om den selvstændige indvandrerpige, som skal så meget igennem, før hun endelig får sin frihed
21. september 2012

Bøger, hvor indvandrerkvinder fortæller deres historie til en dansk journalist, er ved at udvikle sig til en genre i sig selv. Det sidste skud på stammen er trommeslageren Simona Abdallahs selvbiografi Lykkens brud og ligesom f.eks. Rushy Rashid i Et løft af sløret eller Özlem Cekic i Fra Føtex til folketinget fortæller Lykkens brud historien om den selvstændige og begavede indvandrerpige, som længes ud af ghettoen, men som alligevel skal igennem et arrangeret ægteskab, før hun finder friheden blandt danskerne.

Men selvom Simona Abdallah fortæller, at det arabiske miljø i Gellerupparken har udviklet sig til en tidslomme og opretholder normer, som hendes slægtninge i Mellemøsten for længst har forladt, er det tydeligt, at der er sket noget i miljøet i de 12 år, som er gået siden Rushy Rashid udgav Et løft af sløret.

Lykkens brud er ikke bare historien om en pige, som gerne vil have lov til at vælge sin mand selv. Simona Abdallahs frihedsprojekt er langt mere vidtrækkende. Hun vil bo alene i et miljø, hvor kvinder ikke lever uden mænd, hun vil være musiker i en kultur, hvor kvinder ikke spiller og hun står endda delvist ved, at hendes seksuelle lyst retter sig mod andre kvinder.

Skrækkelig bryllupsnat

Netop derfor inviterer Simona Abdallah også længere ind i ghettoens intime liv end jeg før har set det. Hun fortæller f.eks. om sin skrækkelige bryllupsnat, hvor både hun selv og den unge ægtemand drikker sig fulde og ser porno i håbet om at komme i den rette stemning. Det er hjerteskærende at læse om, hvordan det unge par bliver fuldstændig febrilske, da Simona efter fuldbyrdet samleje ikke bløder, så hendes mand må tilbyde at skære i sig selv, for at få noget blod, som kan bevise, at han er en rigtig mand, gift med en ærbar kvinde.

Lykkens brud er fuld af den slags historier om hvordan kvinder og mænd vrider og vender sig, så de på en gang kan undslippe de kulturelle normer, og samtidig opretholde dem. Det er en vigtig lektie i en integrationsdebat, hvor man har det med at betragte ‘kultur’, som et medlemskab af en klub, hvor alle medlemmerne trofast følger dens regler. Lykkens brud insisterer, sin genre tro, på at se Simonas udvikling som en succeshistorie. Hun er kvinden, som nægtede at underkaste sig det traditionelle arabiske kønsrollemønstre, og derfor kan gifte sig med selveste lykken. At billedet er mere broget antydes i bogens sidste halvdel, hvor Simona Abdallah forlader ghettoen og begynder at spille trommer. Måske er det frihed, men det er også et liv med ensomhed og forvirring som evige følgesvende.

Fortielser

Simona Abdallah bliver fastholdt i rollen som den sensationelle muslimske musiker, føler sig isoleret i det danske kendismiljø og må konstant udføre øvelser i positiv tænkning for ikke at blive taget af depressionen. Selvom faderen stolt accepterer sin datters karriere som musiker, er det mit gæt, at han og resten af familien ikke har det lige så let med datterens homoseksualitet. Selvom Simona Abdallah står ved, at hun er tiltrukket af kvinder, bruger hun ikke ordet »lesbisk« om sig selv, ligesom det er svært at gennemskue om de kvinder, som hun møder i København, er kærester eller bare veninder. Fortielserne lever tilsyneladende videre i Simona Abdallahs liv og derfor også i hendes selvbiografi.

Lykkens brud er en både velfortalt og sympatisk bog, men efter endt læsning kunne jeg ikke lade være med at glæde mig til den dag, hvor de unge piger med indvandrerbaggrund ikke længere skal have deres historier filtreret af danske journalister, men selv springer ud som forfattere. Vi trænger til romanen om livet i den sociale og etniske ghetto, fortalt af en som kender den indefra. Mon den ikke snart er på trapperne?

Johanne Mygind er antropolog og tilknyttet Weekendavisen som journalist og anmelder