Jeppe og baronen er i samme seng

Odense Teater har ramt den umulige balance mellem historisk ærbødighed og nutidig flabethed i den fremragende fortolkning af ’Jeppe på Bjerget’
Der ligger Anders Gjellerup Kochs Jeppe så mellem sine svin og sover rusen ud i en trillebør i Odense Teaters vellykkede opsætning af ’Jeppe på Bjerget’.

Der ligger Anders Gjellerup Kochs Jeppe så mellem sine svin og sover rusen ud i en trillebør i Odense Teaters vellykkede opsætning af ’Jeppe på Bjerget’.

Emilia Therese
18. september 2012

Grisene står på række med halerne lige ud i hovedet på publikum. Sådan er de i hvert fald malet som landsby-streetart på fortæppet til Jeppe på Bjerget på Odense Teater.

Satiren er klar i denne fremragende Holberg-fortolkning af Klaus Hoffmeyer. Her hører Jeppe hjemme hos sine grise. Scenografen Birgitte Mellentin har malet det skønneste 1800-tals glansbillede af møddingen som invitation til komedien.

Men humoren og frækheden titter frem. For når Jeppe skal vandre ud ad landevejen med sin uundgåelige halsklud, er der sjovt nok kommet telefonpæle langs grøftekanterne med 1700-tals perspektiv. Og hjemme hos baronen er der nyrige 2012-væg-til-væg-skabe, som udgør et udkigstårn for baronen, som om vi var på en fynsk herregård med god jagt.

Samtidig bringer Jesper Kongshaugs lys os ind i drukture og drømme, mens Rasmus Kreiners lydglimt af kanonkugler og kirkekor subtilt spiller videre på symbolikken: Sådan kan en iscenesættelse lege med århundrederne.

Men denne Jeppe dyrker først og fremmest de to parallelhistorier: Jeppe, der narres – og baronen, der narres. Hoffmeyer lader i hvert fald både Jeppe og baron skvatte sammen af druk med samme bevægelser. Jeppe og Baronen er bogstaveligt talt i samme seng.

Fedtet hår

Anders Gjellerup Kochs Jeppe er fuldkommen uimodståelig, uhumsk eller ej. En begavet og analytisk Jeppe, der bare aldrig har haft modet til at handle. Hans krop er svulmet op af druk, og hans hår er så fedtet af møddingvoks … Men i klare øjeblikke taler han lige så skarpt som baronen – Kurt Dreyers forunderligt jordnære baron, der nærmest gør sig selv til sponsorpublikummets fornuftige fortaler, indtil legen løber ham af hænde …

Denne Jeppe på Bjerget er en vidunderligt kropslig forestilling. Når Jeppes ben vil gå til kroen for at drikke, og hans ryg vil gå til byen efter sæbe, er han helt nede i en hiphopagtig knækoreografi. Jo, vi begynder at forstå, hvorfor Jeppe drikker …

I Hoffmeyers korruptionstolkning er Jakob Skomager ellers den mest sølle af alle manipulatorer. Peder Dahlgaard spiller Jakob med laset gøglerkåbe og hjemløse håndbevægelser – en soldat, der stadig står i sit skilderhus og råber nytteløse forbud.

Egentlig er Jeppe kun bange for den syvhalede ’Mester Erik’. Og den bramfrie Susan A. Olsen har da også imponerende overarme af sin uhæmmede omgang med pisken. Hendes Nille er frisk på det værste – også på degnen – så hendes arbejdsbukser har for nemhedens skyld fået sit skørt åbnet midtpå. Denne kvinde er en pragmatisk overlever. Alligevel kommer der et lys af ømhed over hende, da Jeppe hænger i galgen. Hér gnistrer den kærlighed, som ellers så ofte forsvinder for Nille’rne.

Ikke bare offer

Også ridefogedens kone sætter Hoffmeyer i et nyt lys. Den kønne Sofia Saaby Mehlum spiller ikke bare et offer. Hun bestemmer selv. Hun flirter med Jeppe, som om det er ligegyldigt, om hun skal ligge med ham eller med baronen; hun er jo betalt for begge dele. Som om hun for første gang er hovedperson i sin egen stavnsbåndstrafficking. Etcetera.

Sådan tilføjer Hoffmeyer overbevisende nye momenter, samtidig med at han får alt til at samle sig. For en Holberg-elsker er denne fuldtræfferopsætning af Jeppe på Bjerget virkelig som at vågne i baronens seng …

 

 

 

’Jeppe på Bjerget’. Tekst: Ludvig Holberg (1722). Bearbejdelse: Klaus Hoffmeyer, med udgangspunkt i Niels Brunses sproglige modernisering. Iscenesættelse: Klaus Hoffmeyer. Scenografi: Birgitte Mellentin. Lys: Jesper Kongshaug. Lyd: Rasmus Kreiner. Odense Teater til 9. oktober.

www.odenseteater.dk

Prøv Information gratis i 1 måned

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

Kommentarer

Brugerbillede for Karsten Aaen

Jeppe på Bjerget er fra 1722.....og hvad skete der hisorisk her. En lille krig, kendt som Store Nordiske Krig, hvor danskerne (for x antal gang) slås mod svenskerne. Og nærlæser man stykket vil man se, at Jeppes ven taler om dengang de var soldater nede i Tyskland. Altså Jakob Skomager taler vi om. Og både Jeppe og Jakob er således påvirket af krigens gru - hvorfor drikker Jeppe? spørger Jeppe selv. Og giver svaret for glemme - hvad?

Svaret er nok krigens gru nede i Tyskland for ikke så forfærdelig lang tid siden da tiden hed 1722 og ikke 2012.

Er det forøvrigt ikke interessant at en lignende øvelse udi dette kan ses i filmen Bossen & Bumsen eller i Mark Twains fortælling the prince and the pauper....

Her bytter rig og fatig også plads....

Hvordan narres baronen.....Jeppe bliver jo netop ikke Baron....men fastholdes i sin stand og sit kald.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Karsten Aaen

PS:

Jeg skylder Hans Hauge, professor emeritus på Nordisk Institur stor tak for at have påpeget at Jeppe på Bjerget er skrevet kun 1 år efter afslutningen Den Store Nordiske Krig (1700-1721). Han påviser i en kronik i JP at grunden til at Jeppe drikker sikkert er den at han vil glemme den gru han set i krigen i Tyskland sammen med sin ven, Jakob Skomager.
Og her skal man tænke på krudtrøg, stank af rådnende menneskekød, blod mv.

Og så erindrer jeg intet om at Holberg skildrer Jeppe som en bonde der har grise. Holberg skildrer vist nærmest Jeppe som en person, der ingen jord ejer og som derfor må arbejde for Baronen - på Baronens jord.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Bill Atkins

At Holberg var antimilitarist fremgår af en lille historie, der beretter, at Holberg en aften var på vej hjem fra teatret efter opførelse af et lejlighedsstykke(?), der gjorde nar af militæret og dets officerer, da han mødte to officerer på gaden. Den ene sagde til Holberg:"Vi går ikke til side for en idiot". Hvortil Holberg svarede: "Jeg går gerne til side for to".

anbefalede denne kommentar