Læsetid: 2 min.

Jeppe som realitystjerne

Vi spiller Jeppe, fordi vi elsker ham, lyder det fra Aalborg Teaters scene. Men Martin Ringsmoses velorienterede Jeppe bliver en utroværdig misbruger
Vi spiller Jeppe, fordi vi elsker ham, lyder det fra Aalborg Teaters scene. Men Martin Ringsmoses velorienterede Jeppe bliver en utroværdig misbruger
12. september 2012

Selvfølgelig kan man anbringe Jeppe og Nille i en container. Og selvfølgelig kan man fremdatere Holbergs komedie til 2012. Det bliver bare ikke nødvendigvis nogen god fortolkning af Jeppe på Bjerget.

I en reality-prolog på Aalborg Teater står den charmerende Mads Rømer Brolin-Tani med et powerpointshow i en rolle som nutidens ’baron’. Stykket handler om demokrati, siger han. For hvem vil vi stemme ind som statsminister? Lars von Trier, Berlusconi eller grønlænderne på bænken?

Sådan en konkret tolkning af Holbergs komediemorale er fin. Men denne hvad-synes-du-selv-start suger fiktionskraften ud af forestillingen.

Master Eric

I det efterfølgende show er Jeppe en alkoholiker af den veltalende slags. Egentlig ligner han mere en narkoman med sine skægstubbe. Han har fået en tyk guldkæde om halsen – hvorfor har han ikke solgt den for længst? – og har lovlig pæne bukser på, mens Nille ligner noget skrab fra Føtex-udsalget.

For den norske instruktør Hans Henriksen har nærmest kopieret figurerne efter junkierne i Nordkraft sidste år. Og så er Jeppe oven i købet impotent. Nille er førtidspensionist – Lise Baastrup giver imponerende svingkraft til krykstokken ’Master Eric’ – mens Lille Maren åbenbart er tvangsaborteret; dramaturgen kan tydeligvis bedre lide Elvis.

Jeppe tilhører altså sidste generation i en taberslægt. Eller gør han? Martin Ringsmoses Jeppe er overordentlig velbegavet. Han er også velorienteret omkring de seneste politiske nyheder. Hvor ved han alt det fra, tænker man. Han ligner jo ikke ligefrem en, der tjekker news på sin iPhone …

Med andre ord: Martin Ringsmose er blevet for klog i forhold til de ting, som han ikke fatter undervejs i forestillingen. Desuden har instruktøren gjort ham skiftevis hønefuld og akrobatadræt med sekunders mellemrum, og den tror vi altså ikke på.

Jeppe er sensi

»Jeg er en klog mand, der føler lidt stærkere end andre. Derfor drikker jeg,« siger Martin Ringsmose, mens instruktionen tvinger konklusionen i halsen på publikum. Det tyskinspirerede nu-ophæver-vi-lige-fiktionen-greb er pinligt bastant. Jeppe hænger for eksempel splitterfornøjet og angiveligt hønefuld i galgen, og dog er han lige så ren og sund som i en Nivea-reklame …

Så latteren bølger. Også over Karin Betz’ kliniske og ironiske scenografi, der både sørger for rullende vægge og flyvende container.

For man griner meget til dette Jeppe-realityshow. Jeppe tages bare ikke alvorligt. Og det er ærgerligt, når nu lige Aalborg Teater havde chancen.

 

Jeppe på Bjerget. Tekst: Ludvig Holberg (1722). Bearbejdelse: Lise Sofie Houe. Instruktør: Hans Henriksen. Dramaturgi: Jens Christian Lauenstein Led. Scenografi: Karin Betz. Aalborg Teater til den 13. oktober

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer