Læsetid: 1 min.

Marley

6. september 2012

Kevin Macdonalds mere end to timer lange dokumentarfilm om reggaelegenden Bob Marley er blevet til i samarbejde med både Marley-familien og Chris Blackwell, stifteren af det pladeselskab, Island Records, som var med til at gøre Marley berømt tilbage i 1970’erne. Det betyder dog heldigvis ikke, at man får serveret et utvetydigt hyldestportræt af den jamaicanske sanger og musiker, der kæmpede for fred og for alverdens undertrykte mennesker gennem sine politiske sange.

Men det betyder, at man kommer tæt på Bob Marley, der blev født i en afsidesliggende, fattig del af Jamaica, søn af en sort mor og en hvid far, han aldrig havde noget at gøre med. Koner, kærester, sønner, døtre, venner, kolleger – alle fortæller de om Marley, hans liv og karriere. Og ligesom man hører om hans musikalske geni, hans rastafari-dyrkelse, hans berømmelse og aldrig svigtende engagement og kampen for at blive accepteret og anerkendt, ikke mindst af de sorte i Amerika, så hører man også om, at han konstant var sin kone utro, at han var en ofte fraværende og indimellem hård far, og at han styrede sit kollektivlignende hjem i Kingston, Jamaica, som var det en hær med særlige regler for både mænd og ikke mindst kvinder.

Mange af tingene vidste man måske godt i forvejen, men med Marley får man samlet det hele til en fascinerende og rørende mosaik af et komplekst og dedikeret menneske, der med musikken sloges for en bedre verden – helt frem til sin død af kræft som blot 36-årig i 1981. Og så er soundtracket selvfølgelig helt fantastisk og giver kun én lyst til at høre alle Marleys sange igen.

Marley. Instruktion: Kevin Macdonald. Udgivet på dansk dvd og Blu-ray af Universal Pictures