Nina van Pallandt - en forunderlig historie

Nina fra sangduoen Nina & Frederik er en parentes i filmhistorien, men opnåede dog at spille sammen med stjerner som Paul Newman, Richard Gere og Jeff Bridges. En ny biografi fortæller om hendes turbulente liv
28. september 2012

Nina van Pallandts første møde med amerikansk showbusiness var et møde med snyd og bedrag. Komikeren Groucho Marx var vært i en populær tv-quiz, hvortil Nina blev inviteret. Det hele var imidlertid meget mere planlagt, end det gav udseende af over for seerne. Groucho gav den hele armen med vitser om dansk wienerbrød, oplæst fra en teleprompter, og Nina gik hjem med bristede illusioner. Men skidt pyt. Hun, der dengang endnu hed Møller, var taget over for at studere ved et universitet i Californien, og det var det egentlige, men faktisk fik hun et par årtier senere en karriere som filmskuespiller i Hollywood. Den ved vi ikke alverden om i Dynevang, som Danmark nogle gange hedder i hendes sprogbrug, men vi ved meget mere nu, hvor journalisten Jacob Wendt Jensen har skrevet en grundigt researchet og detaljeret bog om hendes liv og værk. Nina har medvirket i 17 biograffilm, seks tv-film og seks tv-serier. Hun var desuden en overgang hyppig gæst i talkshows.

Det begyndte alt sammen i forældrenes køkken i Rungsted, hvor hun for sjov sang duetter med en god ven, Frederik, men det udviklede sig. Selv havde hun ikke store ambitioner, men det havde han, Alle danskere over en vis alder husker sangduoen Nina & Frederik, der dannede mode med deres tynde, knaldrøde sweaters. Det var i 1960’erne, og alle unge skulle pludselig lære at danse calypso til deres caribisk inspirerede sange. Deres stemmer var klare og sprøde. De var unge, smukke og rige, og de blev par i privatlivet også. Snart var der bud efter dem fra det store udland. Den historie er velkendt.

Den falske bog

Frederik van Pallandt var af hollandsk adel. Han gjorde hende til baronesse, og som vi ved fra Karen Blixen, er det en gangbar titel. Frederik trak hende med i et jetset-liv, som blev hendes stille oprør mod at være den pæne pige, som hendes mor ønskede, hun skulle være. Det endte galt, med utroskab og skilsmisse. Hver for sig fortsatte de deres sangkarriere solo, men det blev aldrig det samme. Frederik opgav hurtigt, Nina holdt noget længere, men så faldt hun for den amerikanske forfatter Clifford Irving, og dermed røg hun uafvidende ind i et større svindelnummer.

Irving havde fået den idé at skrive en bog om Howard Hughes – og han bildte et forlag ind, at milliardæren var med på ideen. På den konto fik han en mindre formue som forskud. Ejendommeligt, fordi Irving var en anerkendt forfatter, så det havde han ikke behøvet, men tilsyneladende gjorde han det for spændingens skyld. Han røg bag tremmer. I dag kunne han have kaldt sig konceptkunster.

Ninas omdømme fik et ordentlig hak i lakken, skønt hun var uden skyld. Dog, hun var pludselig et kendt navn i hele Amerika. Det kunne hun lukrere på og blev tilbudt engagementer både som sanger og skuespiller. Helst havde hun være oplevelsen foruden – såvel som dem, hun havde med flere andre mænd. En af dem stjal hendes sølvtøj. Også Frederik snød hende for penge, men som hun kækt siger – bogens titel: »Hellere tro på det gode en gang for meget.«

Historien om den falske biografi er en hel lille roman for sig.

God karma

Vist fik hun ikke tilnærmelsesvis samme betydning for amerikansk film, som en anden dansk skønhed, Hanne Blarke, fik for fransk film under navnet Anna Karina. Mindre kunne gøre det. Snarere er hun sammenlignelig med nutidens Connie Nielsen. Hitchcock ville have hende med i en film, men det måtte hun ikke for sin daværende mand, Frederik. Befriet fra ham fik hun roller i fire film af den seriøse instruktør Robert Altman. Hun kom også til at spille sammen med store stjerner som Paul Newman, Richard Gere og Jeff Bridges.

Hendes force var hendes kølige, sexede udstråling og hendes medfødte elegance. Som sådan blev hun typecas-ted. En Grace Kelly-type, som den flere gange bliver benævnt. Filminstruktørerne kunne ifølge biografien lide at arbejde med hende, fordi hun ubesværet gled ind i rollerne og desuden spredte god karma om sig på optagelserne. Hun røbede ingen nervøsitet og var naturlig foran kameraet, idet hun var scenevant fra sit arbejde som sangerinde. Hun havde brug for penge for at overleve og sagde ja til biroller i diverse B-film. Det gav ikke nogen stor plads i filmhistorien, men mange oplevelser. Hun så sig selv som en boheme, der i virkeligheden hellere ville have været hustru, mor og husmor, men som livet førte andre steder hen.

Lever tilbagetrukket

Frederik derimod troede ligesom sin danske navnebror, Fetterlein, at penge bare er noget, der kommer af sig selv. Da strømmen hørte op, ernærede han sig som marihuanasmugler, og sammen med sin nye kone blev han myrdet i sit hus på Filippinerne. Mordene er aldrig blevet opklaret. Også en hel lille krimi sidst i biografien. Da filmarbejdet ophørte for Nina, kastede hun sig over velgørenhed og hjalp børn, som havde det svært, og siden også hiv- og aidsramte.

Nina van Pallandt, som netop er fyldt 80 år, lever i dag tilbagetrukket i en lille by uden for Barcelona. Hendes liv har været et eventyr, nogle gange skidt, andre gange godt. Jacob Wendt Jensen nåede at lave tre timers telefoninterview med hende, før hendes familie brød ind og rådede hende til ikke at tale mere med ham. Det var dog altid noget, eftersom hun som en anden Greta Garbo i mange år har afvist at tale med journalister. Hun er ikke mere aflægs, end at hun stadig kan nyde at sidde på lægterne, når Barcelona spiller fodboldkamp mod Real Madrid i El Clasico.