Hvad siger man, når man er bange for at dø?

Seks nye stykker dramatik kredser om ensomheden og om dødsangsten. ’Nekrologer’på Aarhus Teater vækker stærke følelser, men det er Får 302’s debutstykke af Ghita Makowska, der har de bedste replikker
19. september 2012

Hvorfor kan folk ikke bare elske mig for alt, jeg er?« Sådan spørger en af de tre personer i Man skulle tro jeg var en anden på Teater Får 302. Men dette er dramatik. Derfor kan man ikke tage replikken for pålydende. Og i Emil Hansens iscenesættelse siges replikken da også gennemført falsk af pigen, der gør sig uhæmmet lækker over for et tilfældigt scoreobjekt. Hun flår påtaget ned i sin bluse, mens hun pornokysser mod den sagesløse mand, der ikke kan modstå fristelsen til at gramse på hende, ’som hun er’.

Desperationen er altså kompleks i kulturjournalisten Ghita Makowska Rasmussens fængende debutdramatik: Hvorfor har vi så travlt med at blive elsket, når vi alligevel selv spiller roller?

Også de fem nyskrevne Nekrologer på Aarhus Teater er optaget af spørgsmålene om, hvad vi gerne vil nå inden udløbsdatoen, og hvordan vi vil se døden i øjnene. Altså store spørgsmål, der er hundesvære at omsætte i replikker.

Men nogen kan. Teaterjournalisten Ghita Makowska Rasmussen har godt nok ikke gået på dramatikeruddannelsen. Men hendes replikker er skarpe, og hendes sætninger har så meget luft om sig, at skuespillerne kan kline sig ind mellem de dobbelttydige ord og tolke ordene med deres kroppe.

I hendes absurde stykke skiftes tre personer i ens badekåber til at være den ensomme. Karin B. Heinemeier lyser som den paniske kvinde, der hellere ville have mødt en anden. Torben Zeller dulmer stemningen med sine overrumplende hidsighedsanfald. Og Morten Burians ansigt fører tilskuerne hele vejen fra drømmeland til mareridt. Et par æbler triller, og badekåberne skifter mønster. Men ellers er der kun tomhed i dette klaustrofobiske ensomhedsunivers, som Jonas Vest har gjort til en lydverden af trusler og lokke-blid musik. Desuden påstår en skøn Big Brother-hilsen, når forestillingens slaskede papirmanuskript ’råbende’ forsøger at tage magten over spillerne, indtil det bliver trampet til tavshed. Som det truende lyder i en replik: »Du vil have, jeg skal forsvinde?«

En tilsvarende stemning piskes op i Nekrologer, som er skrevet af fem elever fra dramatikeruddannelsen ved Aarhus Teater. Ikke mindst Julie Petrine Glargaards stykke med den kryptiske titel Til afsked. Døden, om du vil. Her spiller Bue Wandahl den kræftsyge kæreste, der planlægger sin egen begravelse – og Kim Veisgaard spiller hans overbærende bøsseven. Publikum griner mere og mere, desto mere vanvittige replikkerne bliver, men Bue Wandahl holder fast i sin indre komiker og fortrækker ikke en mine.

Alene til fodbold

Bue Wandahl scorer også bifaldet i Niclas Ashkan Johansens skægge plothistore Kondolence om en begravelsesstalker på afveje. Mia Lipschitz’ iscenesættelse topper dog i Henrik Szklanys stykke Der er en dreng, hvor en dreng netop har mistet sin far. Her er der noget på spil. Kim Veisgaard forstener stærkt i ansigtet som drengen, der ikke mere kan score mål for øjnene af sin far, mens Ene Øster Bendtsen forsøger at glatte ud som fodboldkammeraten – og Mette Døssing siger morreplikker med hudløs opgivenhed. Her koger følelserne virkelig op omkring barnets ordløse sorg.

Alle fem stykker i Nekrologer har sprængkraft i sig. De lykkes bare ikke nødvendigvis i den valgte dramatiske form; en fortællerstemme er i hvert fald svær at gøre levende på teatret …

Men døden? Den trives glimrende på scenen som altid.

’Nekrologer’. Tekster: Niclas Ashkan Johansen, Simone Isabel Nørgaard, Henrik Szklany, Julie Petrine Glargaard, Silje Louise Waters. Iscenesættelse: Mia Lipschitz. Scenografi: Rebekka Bentzen. Aarhus Teater til 22. september. www.aarhusteater.dk

’Man skulle tro jeg var en anden’. Tekst: Ghita Makowska Rasmussen. Instruktion: Emil Hansen. Lyddesign: Jonas Vest. Teater Får 302. Turné. www.faar302.dk